حضور فلامینگوها در تالاب گاوخونی

حضور فلامینگوها و سایر پرندگان در تالاب گاوخونی پس از سال‌ها خشکی و خشکسالی نویدبخش زندگی مجدد در این تالاب است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حیات دوباره تالاب گاوخونی محصول دو عامل انسانی و طبیعی است. زیرا علاوه بر تاثیر بارش‌های خوب اخیر، همت و تلاش مردم و همچنین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به‌ویژه در رعایت حق آبه تالاب، لایروبی رودخانه و عدم قطع جریان پایه و حداقلی آب در پایان فصل کشاورزی، پرکردن کانال‌های سطحی و زیرزمینی غیر مجاز برداشت آب و ورود پساب تصفیه شده نقشی مهم در این موضوع داشته است.

تالاب بین‌الملل گاوخونی با وسعتی حدود چهار صد و هشتاد کیلومتر مربع در صورت خشکی می‌تواند به یکی از کانون‌های داخلی گردوغبار در کشور تبدیل شود.

پایان پیام

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی (که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می‌شد) نام تالابی است در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد قرار دارد که زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱٣٧ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در ٣۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همهٔ این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

نزدیک‌ترین آبادی به گاوخونی همان شهر توریستی ورزنه است که در حدود ۲۳ کیلومتر تا دهانه مرداب فاصله دارد. در بقیه مناطق، روستاهای دستجرد،مالواجرد، حسن آباد و خارا از دهستان جرقویه علیا در جنوب تپه شنی حاشیه مرداب واقع اند که این روستاها به جز از طریق روستای خارا دسترسی به مرداب گاوخونی ندارند.

کد خبر : 17733 ساعت خبر : 10:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17733
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات