رونمایی از دانشنامه خلیج فارس

رونمایی از دانشنامه خلیج فارس

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دانشنامه خلیج فارس در بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دستاوردها و فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر محمد فرهادی با اشاره به بازدید اخیر خود از مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:  این مرکز طرح‌های مهمی مانند نمایه مقالات علمی پژوهشی کشور و جهان اسلام و همچنین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور را با شاخص‌های مهم و معتبر در دست اجرا دارد ولی اطلاع‌رسانی شایسته‌ای از آن صورت نمی‌گیرد، البته مراکز بسیاری همانند همین بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران در عرصه آموزش عالی مشغول فعالیت هستند ولی دستاوردهای آنها نشان داده نمی‌شود.

رونمایی از دانشنامه خلیج فارس

وی افزود: بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران با تلاش علمی و جدیت بسیار، آثار بزرگی را با همکاری محققان برجسته کشور در زمینه دانشنامه‌نویسی و فرهنگ‌نامه‌نویسی تدوین کرده است که سال‌ها زمان برده است ولی این فعالیت‌ها کمتر رسانه‌ای شده است.

وزیر علوم مستندسازی دستاوردهای علمی پژوهشی کشور را یک ضرورت دانست و بر ضرورت مستندسازی فناوری‌های ابداع شده توسط دانشمندان ایرانی در گذشته و دستاوردهای فناورانه زمان حال تاکید کرد.

وزیر علوم با قدردانی از مدیران و محققان بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران برای تدوین دانشنامه خلیج فارس گفت: خلیج فارس که یکی از سه خلیج مهم دنیاست علاوه بر اهمیت استرات‍ژیک، داشتن ذخایر فسیلی و منابع دریایی برای ایران اهمیت تاریخی دارد و  اسناد تاریخی بسیاری در این خصوص وجود دارد.

وی با اشاره به  تلاش‌های برخی کشورهای منطقه خلیج فارس برای تحریف نام این دریا گفت: اسناد متقن تاریخی بسیاری بر ایرانی بودن نام این دریا وجود دارد و حتی  احمد مختار امبو مدیرکل سازمان یونسکو در سه دهه قبل  طبق بخشنامه‌ای رسمی اعلام کرد که در تمامی نقشه‌ها،  مکاتبات و نامه‌های بین‌المللی باید از نام خلیج فارس استفاده شود.

 براساس این گزارش، وزیر علوم همزمان با رونمایی از دانشنامه خلیج فارس از فرهنگ توصیفی پژوهش، جلد هفتم دانشنامه پزشکی، دانشنامه ادبیات جهان، فرهنگ دامپزشکی و دانشنامه فشرده پپتیدها رونمایی کرد.

گفتنی است دانشنامه دو جلدی خلیج فارس، در بردارنده ۷۱۱ مقاله به‌همراه تصویر، نقشه، جدول و نمودار است و  پیرامونِ کشورها، استان‌ها، شهرها، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی- علمی، جهانگردان، کتاب‌ها، جنگ‌ها، پیمان‌نامه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ملی و جهانی، جشن‌ها و  اساطیر مرتبط با خلیج فارس است.

پایان پیام

کد خبر : 17709 ساعت خبر : 3:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17709
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات