مرمت تاق الحاقی ریخته‌شده پل کشکان

در پی فروریختن یکی از تاق‌های پل تاریخی کشکان در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری بر اثر باران‌های سیل‌آسای اخیر، بلافاصله دستور بررسی و مطالعه‌ی تاق الحاقی که مربوط به دوره قاجار است به معاونت میراث فرهنگی داده شده و به زودی عملیات باززنده‌سازی تاق مذکور به صورت اضطراری آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان نمود: با توجه به اهمییت موضوع، کار بررسی و بازدید میدانی با قید فوریت آغاز شده است.

در ادامه مهندس اسدی معاون میراث فرهنگی افزود: تاق موردنظر بخش باقی‌مانده‌ای از تاق احداث شده در تعمیرات دوره قاجار بوده که به شکلی نامتناسب و با مصالح نامرغوب بر روی دهانه سوم ضلع جنوبی پل‌ زده شده بود که در سنوات گذشته یکی از لنگه تاق‌های آن شکسته و کنده شده بود و از لحاظ سازه‌ای دیگر قدرت باربری نداشت و می‌بایست به جای مرمت، باز زنده‌سازی سبکی و تاریخی می‌شد. حال با عنایت به تهیه طرح مرمت جامع، مستندنگاری و لیزر اسکن پل مذکور، باز زنده‌سازی بخش میانی تاق فرو ریخته موصوف، در دستور کار اضطراری این معاونت قرار دارد.

پایان پیام

پُل کَشکان

پُل کَشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه بازمی‌گردد. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد. ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در زمان بدر بن حسنویه و به سال ۳۸۹ ه‍.ق آغاز و ۱۰ سال به طول انجامیده‌است.
این پل پس از بارش‌های شدید هفته‌ی اول فروردین، آسیب جدی دید.

پل کشکان در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده‌است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده‌است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده‌است. طول پل حدود ۱۹۸۴ متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل ۸۴۰/۲۳ متر است. پل دارای ۱۲ طاق پل بوده که متأسفانه سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا هستند.

ارتفاع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده‌است. مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکیل شده‌است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده‌است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

کد خبر : 17184 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17184
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات