معرفی آهنگ‌های پیشواز لری

مدتی‌ست که استفاده لرزبانان از آهنگ‌های لری به عنوان پیشوار تلفن همراه، بیشتر شده است. فعال کردن آهنگ پیشوار لری، می‌تواند یکی از راه‌های انتقال فرهنگ موسیقایی لرها به بقیه نقاط کشور باشد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، در همین راستا تعدادی ازآهنگ‌های لری با آهنگسازی و خوانندگی مسلم علیپور و شعرهای رضا ساکی در دسترس علاقه‌مندان به موسیقی لری قرار گرفته است.
نام و کد تعدادی از این آهنگ‌ها را می‌بینید:

نازنین – ۵۹۶۳۲
تونِ می‌نویسم – ۵۹۶۳۰
یادم نمیرَ – ۵۹۶۲۹
حنابندان – ۵۹۶۲۸
تون می‌نویسم، کلام – ۵۹۶۲۷
چشیات – ۵۹۶۲۶
دل‌سوخته – ۵۹۶۲۵
بانو – ۵۹۶۲۴
چوپی – ۵۹۶۲۳

برای شنیدن و دانلود این اهنگ‌ها به سایت آوای اول مراجعه کنید.

پایان پیام

زبان لُری

زبان لُری یک زبان ایرانی غربی و جنوب غربی است که توسط مردم ساکن و کوچ‌نشین منطقه بزرگی در غرب و جنوب ایران، استان لرستان و جنوب ایلام، و حداقل از نیمه جنوبی همدان (تویسرکان، نهاوند و ملایر) و همچنین شهر کنگاور و شهرستان گودین در استان کرمانشاه – که به گویش لری ثلاثی صحبت میکنند- استان خوزستان: دزفول، اندیمشک، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا، رامهرمز، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر، اهواز، باوی، ماهشهر، بهبهان، امیدیه و اکثر شهرستان‌های این استان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس، استان بوشهر و استان اصفهان تکلم می‌شود.

این زبان در کنار فارسی به شاخه جنوبی زبان‌های ایرانی غربی تعلق دارند. زبان‌های لری خود به دو گروه متمایز متناظر با تمایز بین لر بزرگ و لر کوچک تقسیم می‌شوند. زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه استو واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد.ریشه زبان‌های ایرانی، لری-بختیاری و سایر گویش‌های لری مانند زبان فارسی به پارسی میانه و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان برمی‌گردد؛ این در حالی است که گویش‌های لکی و کلهری تحت تأثیر زبان کردی قرار گرفته‌اند.

زبان‌شناسانی دیگر لری را یک پیوستار زبانی از گویش‌های ایرانی جنوب غربی بین گونه‌های فارسی و کردی دانسته‌اند که میان مردم لُر در غرب و جنوب غرب ایران رایج است و خود از گویش‌های مختلف تشکیل شده‌است.

کد خبر : 17088 ساعت خبر : 2:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17088
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات