موزیک و رقص، شرق و غرب را به هم پیوند می‌زند

پرفورمنس دیوار برلین براساس  آلبوم “دیوار” گروه موسیقی راک انگلیسی “پینک فلویدکه یکی از تاثیرگذارترین گروهای موسیقی راک انگلیسی است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این گروه توانست با موسیقی پراگرسیو و روان‌گردان، اشعار فلسفی، استفاده از تجربیات صوتی و خلق اجراهای زنده استادانه به موفقیت‌های چشمگیر بین‌المللی دست یابد و به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین گروه‌های تاریخ موسیقی بدل شود شکل گرفته است که طراحی حرکت و رقص آن توسط برترین­های کشور در بخش طراحی و اجرای سال ۹۴ برادران علی­رضا و محمدرضا شریفی انجام شده است.

شایان افکاری نویسنده و کارگردان پرفورمنس دیوار برلین در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری گلونی از ایده تا اجرای پرفورمنس “دیوار برلین” گفت:

دیوار برلین نمایشی هست که قرار بود سال ۹۳ در جشنواره فجر کار کنم، در واقع اجرا کردیم ولی از نظر خودمان خام بود. تا مرحله بازبینی هم بیشتر پیش نرفتیم تا چهل کار آخر رفتیم و در کل جشنواره نبودیم.

در مرحله بعدی با یک­سری مفاهیم انتزاعی و آبستره کار کردم و سعی کردم از خود آلبوم the wall استفاده کنم به جای اینکه بخواهم از چند تِرَکِ مختلف مرتبط استفاده کنم و صرفا تاریخ رو بازگو کنم، اشعار و ترجمه کنیم و طراحی رقص برای ترک­ها بگزاریم و از طریق ویدئو پرفورمنس آرت مفهوم را بدون دیالوگ و با حرکت سعی کنیم به مخاطب برسانیم.

در مرحله فراخوان برای جذب بازیگر ابتدا یک ورکشاپ برگزار شد که نسبتا طولانی مدت بود برای اینکه بازیگران سنجیده شوند و افرادی که حضور پیدا می­کنند با اصول حرکتی آشنا شوند. و در نیمه‌های زمستان تمرینات ما برای صحنه ‌ها آغاز شد که تقریبا نیمی از کار قبل از عید بسته شد. و باز دوباره فراخوان دادیم این­سری نه برای ورکشاپ و فقط برای جذب بازیگر و پرفورمنس دیوار برلین با تکیه به جایگاه حرکت به جای زبان سعی کرده مفاهیم ضد جنگ و مفاهیم صلح ‌آمیزی که در آثار نوشته شده­ی آلبوم دیوار پینک فلوید و علی‌الخصوص راجرواترز وجود دارد را به صورت تصویری و صدایی بازنمایی کنیم.

افکاری در ادامه بیان کرد: در اجرایی که برای حضور در جشنواره آماده می شد تاریخ از زمان جنگ جهانی اول تا شروع کشیده شدن دیوار برلین و آغاز جنگ سرد به نمایش در می‌آمد و تنها اشاره‌ای به یکی از ترانه‌های گروه پینک فلوید می‌شد اما اجرای عمومی پرفورمنس که از ۲۳ اردیبهشت ماه در تالار محراب آغاز می‌شود با تحقیقات گسترده‌تری آماده شده است. همچنین بعد از دیدن کنسرت ۱۹۹۰ پینک فلوید که در کنار دیوار برلین برگزار شد جذب شیوه اجرایی و طراحی جذاب این کنسرت شدم. بعد از آن بود که اشعار ترانه‌ها را به فارسی ترجمه کردم و متوجه شدم که بازنمایی کلماتی که در این آلبوم استفاده شده به شکل‌گیری یک نمایش انتزاعی و آبستره کمک می‌کند به همین جهت تصمیم گرفتم از آهنگ‌های این آلبوم برای طراحی پرفورمنس بهره بگیرم و این پرفورمنس مساله‌ای جهانی را مطرح می کند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم ایده هایم درباره صلح جهانی را به صورت پرفورمنس اجرا کنم تا در همه جای دنیا فهمیده و درک شود.

گفتنی است افتتاحیه پرفورمنس دیوار برلین با حضور شناسنامه تئاتر ایران دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت­ماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار محراب به نشانی خیابان ولیعصر تقاطع خیابان امام خمینی انجام می­­گیرد و اجرای آن تا ۱۳ خرداد ۹۵ ادامه می­یابد.

علاقمندان برای تماشای پرفورمنس “دیواربرلین” می­توانند برای رزرو اینترنتی  به سایت: tiwall.com مراجعه کنند.

و یا برای رزرو تلفنی با شماره­های­ ثابت: ۲۲۴۳۶۲۲۷ و همراه: ۰۹۰۱۳۶۵۵۱۸۸ تماس حاصل نمایند.

پایان پیام

کد خبر : 18354 ساعت خبر : 7:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18354
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات