نباید باغ‌ها و طبیعت تبدیل به برج‌ شود

نباید باغ‌ها و طبیعت تبدیل به برج‌ شود
رییس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی در راستای حفظ و حراست از آب، محیط زیست و هوای سالم، گفت: شوراها باید تلاش کنند که محیط زیست از بین نرود و در این راستا شوراها و شهرداری‌ها باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغ‌ها و طبیعت کشور تبدیل به برج‌ها و منازل مسکونی نشود.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت، روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: حضور، مشارکت و نشاط مردم در صحنه، آرای آنها و همه انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود به معنای اهمیت مشورت در انجام امور است چرا که هر فردی به رأی و نظرات دیگران اعتنا نکند در مسیر شکست قرار خواهد گرفت.
رییس‌ جمهوری با اشاره به این که دولت نسبت به رفع مشکلات و مسایل شوراهای اسلامی شهر و روستا تلاش کرده است، از ارائه دو لایحه تحت عنوان «لایحه مدیریت یکپارچه شهری» و «لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها» به مجلس شورای اسلامی در راستای حل این مشکلات خبر داد.
رییس‌ جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: امروز کلانشهرها در کشور با مشکلات و معضلات زیادی از جمله آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و مشکل کم‌آبی مواجه هستند که بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم نمی‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه همه طبیعت امانتی نزد ما است، گفت: حق نداریم آن ها را تخریب کنیم، متاسفانه در سال ها گذشته که بسیاری از کشورها از جمله ایران توسعه ناپایدار دنبال شده است.

روحانی گفت: وجود خودروهای فرسوده، ‌وسایل گرمایشی منازل که در چارچوب مقررات زیست محیطی کار نمی کند، نیروگاه‌هایی که با مازوت کار می‌کنند، خودروهایی که به صورت استاندارد و در خیابان بدون چارچوب محیط زیست و زندگی و سلامت ما را به خطر می‌اندازند، کلان‌شهرها را با معضل بزرگی مواجه ساخته‌اند که بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم مشکلات حل نخواهد شد.

روحانی تصریح کرد: چند شعار را یاد گرفته‌ایم و تکرار می‌کنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فکر همه چیز مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه شوراها در همه زمینه‌ها می‌تواند به کشور کمک کنند گفت: در زمینه تامین آب که یک معضل عمومی است و امروز در اکثریت قریب به اتفاق استان ها با این مشکل مواجه هستیم، نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشد و از طرف دیگر باید در مصرف آب توجه کنیم و همه باید کاری کنیم آبی که مصرف می‌شود و گردش آن مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم است از چه زمینی برای چه منظوری استفاده شود، خاک همانند آب از سرمایه‌های بزرگ انسانی است که باید حفاظ و حراست شود و وقتی از آنها مراقبت نکنیم این سرمایه‌های بزرگ را ازدست می‌دهیم بنابراین شوراها باید در ساخت و سازها ، مجوزها و حراست از مراتع و باغات توجه کنند.

روحانی افزود: مگر می‌شود درخت کهنسال مفیدی که برای سالم‌سازی هوا و نشاط جامعه و گاهی برای تاریخ ارزشمند است قطع شود و به جای آن نهالی کاشته شود تا بعد چه خواهد شد پس همه باید مراقبت کنیم و از همه توان استفاده کنیم و انتظار از شهر و روستا در این زمینه زیاد است و دولت هم در زمینه محیط زیست وظایف سنگینی دارد.

رییس جمهوری گفت: در سال ۹۵ جمع آوری خودروهای فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد همانند تبدیل نیروگاه‌های مازوت به گاز که در سال‌های گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستیم که اصفهان سه برابر سال‌های پیش، روزهای پاک را سپری کرده است.
روحانی گفت: باید بنزین و خودرو سالم در اختیار مردم گذاشته شود و ریل قطارها برقی گردد و این جز برنامه‌های دولت است و با کمک شما و مردم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری معضل کم‌آبی را به عنوان مشکلی اساسی در بسیاری از مناطق کشور برشمرد و با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی در راستای حفظ و حراست از آب، محیط زیست و هوای سالم افزود: شوراها باید تلاش کنند که محیط سالم و طبیعی از بین نرود و در این راستا شوراها و شهرداری‌ها باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغ‌ها و طبیعت کشور تبدیل به برج‌ها و منازل مسکونی نشود.

دکتر روحانی تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به گاز و جمع‌آوری خودروهای فرسوده در سال ۹۵ را یکی از اقدامات دولت در مسیر کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ برشمرد و اظهار داشت: دولت در موضوع محیط زیست وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید از همه توان خود در این مسیر استفاده کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی روند اطلاع‌رسانی به مردم گفت: باید اطلاعات به طور درست، دقیق و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر مسئولان در موضوعی دچار اشتباه شدند آن را با مردم عنوان کرده و از آنها عذرخواهی کنند و اگر دیگران اشتباهی مرتکب شده‌اند باید آن اشتباه برای مردم مشخص و تبیین شود.

پیش از سخنان رییس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در راستای تقویت نقش و تأثیرگذاری شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان حلقه‌های وصل دولت و مردم ارائه کرد.
همچنین چند نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا از مناطق مختلف کشور به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

پایان پیام

کد خبر : 17456 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17456
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات