هم‌اندیشی سینماگران کشور با هنرمندان لرستان

هم‌اندیشی سینماگران کشور با هنرمندان لرستان

با هدف هم‌افزایی در حوزه محیط زیست کشور، هنرمندان مطرح سینمای کشور با گروهی از هنرمندان لرستان دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در حاشیه برگزاری سومین گردهمایی دانشجوی حامیان محیط زیست کشور که در خرم‌آباد در جریان است، محمدرضا فروتن و میترا حجار از بازیگران مطرح سینما، کتی جهانگیری فیلم‌ساز و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی موسس موسسه فرهنگی تحقیقاتی بحرالعلوم، با گروهی از هنرمندان لرستانی در سالن کنفرانس اداره کل ارشاد اسلامی لرستان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان و اداره کل ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار گردید، هنرمندان کشوری و استان در خصوص مسائل محیطی زیستی کشور و نقش هنرمندان جهت حفظ محیط زیست به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

هم‌اندیشی سینماگران کشور با هنرمندان لرستان

میترا حجار در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در لرستان حضور پیدا کرده‌ام، گفت: حضور در لرستان تجربه خوبی برای من در پی داشت و تلنگری خوردم که چرا تاکنون به مکان‌هایی زیبای کشور چون لرستان سفر نکرده‌ام.

وی افزود: واقعیت این است که حال محیط زیست اصلا «خوب نیست و همه در معرض خطر هستیم و در این راه به کمک مردم و نقش انکارناپذیر آن‌ها باید به شکل ویژه‌ای برخورد کنیم.

حجار افزود: اکوسیستم طبیعی کشور دچار آسیب شده و تخریب طبیعت در سلامت انسان‌ها تاثیر منفی داشته و شیوع انواع سرطان، حاصل آلودگی محیط زیست و به‌خصوص آب و خاک است.

این بازیگر سینما و تلویزیون با توجه به نقش انسان‌ها در حفظ محیط زیست افزود: همه باید تلاش کنیم و در این راه دلسرد نشویم و تلاش ما تا آنجا باید ادامه یابد که دنیا به ما غبطه بخورد.

وی به نقش مردم زاگر‌س‌نشین در حفظ محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: جمعیت ٣٠ میلیونی زاگرس با خطر مهاجرت آب و هوایی روبه‌رو است و اگر روند تخریب طبیعت به همین منوال پیش رود در ده سال آینده با بحران جدی مواجه هستیم.

حجار در پایان با تاکید به وظیفه انسانی اقشار مختلف مردم در خصوص حفظ محیط زیست افزود: از امروز تلاش کنیم تا مخرب محیط زیست نباشیم و با حیوانات، گیاهان، درختان به‌خوبی رفتار کنیم و تخریب محیط زیست را به حداقل برسانیم.

دنیا با وجود بشر متمدن زیبا‌تر می‌شود

محمدرضا فروتن نیز با اشاره به اینکه رویکرد برخورد با طبیعت همه‌جانبه است افزود: دغدغه‌های محیط زیست به موضوع مهم این روز‌ها تبدیل شده لذا لازم است برای جهانی که در آن زندگی می‌کنیم همه برای آبادانی‌اش مایه بگذاریم و از خودمان و طبیعت مراقبت کنیم که دنیا با وجود بشر متمدن زیبا‌تر می‌شود.

وی افزود: انسان بافرهنگ و متمدن دنبال تعالی است که قدم اول در راه تعالی قطع خشونت با طبیعت است.

این بازیگر سینما اظهار داشت: طبیعت به ما حیات می‌دهد لذا همه ما باید در مسئولیت حفظ و نگهداری منابع خدادادی نقش‌آفرینی کنیم.

فروتن افزود: با مهر و محبت با طبیعت رفتار کنیم و مراقب پی‌آمدهای رفتارمان باشیم و به شکل یک یک‌پارچه، رویه عشق و محبت را در خانواده و جامعه جاری کنیم.

وی با اعلام اینکه با گسترش حس مسئولیت در جامعه، به احساس شیرین ارزشمند بودن می‌رسیم، بیان داشت: حس مسئولیت در خودمان پرورش دهیم و در جامعه و خانواده گسترش دهیم.

فروتن افزود: فرهنگ را در تمام زمینه‌های اجتماعی مرزبندی نکنیم و خودمان را در برابر زمین مسئول بدانیم.

وی در پایان با گلایه از برخی رفتار‌ها در فضای مجازی گفت: کار خطا را به حساب همه مردم نگذاریم و حتی با فرد خاطی در جهت اصلاحش رفتار کنیم.

هنرمندان دغدغه‌های حوزه محیط‌زیست را با مردم در میان بگذارند

کتی جهانگیری هم در این جلسه به خبرهای بد این روز‌ها در خصوص محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این خبرهای بد حرکت‌های زیست‌محیطی خوبی در جامعه شروع‌شده که جای امیدواری است، اما کافی نیست و باید هر چه سریع‌تر برای آگاهی بخشی بخشه‌ای مختلف جامعه گام برداشت.

وی با اشاره به لزوم گسترش اطلاعات عمومی مردم در خصوص حفظ منابع خدادادی افزود: در مثال ساده‌ای باید اشاره کنم که قشر عظیمی از روستائیان ما هنوز هم با مخاطرات استفاده بی‌رویه از منابع آب آشنا نیستند، لذا باید در جهت رفع نیازهای اولیه آن‌ها و آگاهی بخشی عمومی تلاش‌ها را بیشتر کرد.

این مستندساز و فعال محیط زیست در ادامه به نقش فرهنگیان و هنرمندان در آگاهی بخشی به جامعه اشاره کرد و گفت: هنرمندان به دلیل محبوبیتشان در جامعه، لازم است که دغدغه‌های حوزه محیط زیست را با مردم در میان بگذارند و با مردم عادی در جهت حفظ محیط زیست گام بردارند.

جهانگیری در پایان از همه هنرمندان درخواست کرد تا در جهت تغییر تفکر عمومی نسبت به تخریب محیط زیست گام بردارند.

با بهره‌گیری از تعالیم اسلامی فرهنگ عمومی جامعه را افزایش دهیم

موسس موسسه فرهنگی تحقیقاتی بحرالعلوم نیز در این جلسه با اشاره نقش تعالیم اسلامی در حفظ محیط زیست گفت: بسیاری از کارهایی که در قرن اخیر در غرب صورت می‌گیرد، ما ١ هزار و ۴٠٠ سال پیش در اسلام داشته‌ایم، اما متأسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و بی‌اهمیتی به تعالیم اسلامی نتوانسته‌ایم سفارشات دین را در جامعه نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی با اشاره به احادیث و آیات قرانی در حفظ طبیعت افزود: نقش منابع طبیعی در بقاء انسان به‌کرات در قران آمده همان‌گونه که در قران می‌خوانیم: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ (هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم‏) و یا وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّهٍ مِن مَّاءٍ (خدا هر جنبنده‏ای را از آب آفرید، درباره انسان می‌‏گوید: و او است که از آب بشری آفرید.

وی در ادامه نقش فرهنگ‌سازی در این زمینه را بسیار پررنگ دانست و گفت: هنرمندان جامعه در کنار بقیه اقشار باید در زمینه حفظ محیط‌زیست ادای تکلیف کنند و فرهنگ صحیح را از طریق هنر به مردم آموزش دهند.

طباطبایی در پایان از همه اقشار جامعه خواست برای حفظ محیط زیست همت بیشتری به خرج دهند.

پایان پیام

کد خبر : 18388 ساعت خبر : 2:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18388
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات