گلونی

۴۹۰۰میلیون ریال برای پروژه‌های راکد لرستان

استاندار لرستان گفت: تاکنون ۴۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات به پروژه‌های راکد استان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هوشنگ بازوند در جلسه اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در استانداری لرستان برگزار شد با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار زمین در پتروشیمی لرستان به عنوان شهرک صنعتی پتروشیمی در نظر گرفته شده و رونق این مهم مستلزم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: چنانچه وزارت نفت و شرکت پتروشیمی همکاری لازم را داشته تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد مشکلات صنایع پائین دستی برطرف می‏شود.

 وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز از استان خوزستان تا مرکزی از لرستان می گذرد و به جز نگهداری از این خطوط هیچ منفعتی برای استان ندارد، اضافه کرد: چنانچه خوراک لازم برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به احداث پالایشگاه و صنایع پتروشیمی دارند تامین شود بخشی از مشکلات استان برطرف خواهد شد.

بازوند با اشاره به ظرفیت‌های راکد استان، گفت: ۶۱۸ پروژه راکد در استان مشخص شدند که بخشی از آنها عمرانی هستند که درماده ۲۷ قانون الحاقی قرار دادیم تا به بخش خصوصی واگذار و احیا شوند، گفت: تعدادی از این طرح‌ها مربوط به صنایع، تعدادی اقتصادی و بخشی از آنها خصوصی هستند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه ۶۸ درصد از این پروژه‌های راکد در تملک بانک‌ها هستند و تعطیلند، یادآورشد: چنانچه بانک‌ها شرایط را آسان کنند یا اقدام به احیای این طرح‌ها کند تحول بزرگی در استان ایجاد خواهد شد.

وی عمده مشکلات طرح‌های لرستان را معوقات بانکی، چک برگشتی و نبود تسهیلات بانکی برشمرد و با تاکید براینکه سرمایه در گردش، نرخ بالا و زمان بازپرداخت کم و استمهال با نرخ جدید از دیگر مشکلات این طرح‌هاست، یادآور شد: در برخی از پروژه‌ها مردم حساسیت خاصی دارند طرح‌هایی نظیر پارسیلون، یخچال‌سازی و پوست و چرم و چنانچه کمک شود نقطه امیدی برای مردم خواهد بود.

استاندار گفت: تاکنون ۴۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات به  پروژه‌های راکد استان پرداخت شده است.

بازوند با بیان اینکه شاه بیت اقتصاد مقاومتی احیای ظرفیت‌های راکد است، افزود: لرستان از سال ۹۱ تا ۹۲ رتبه اول یا دوم بیکاری کشور را داشته که در طی دو سال اخیر این آمار کاهش یافته است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی در لرستان ۲۵ درصد آبی و ۷۵ درصد دیم است در حالی ‌که نورم کشوری ۴۵ درصد است، بیان کرد: با توجه به اینکه ۱۱ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب خروجی آب در استان داریم اما نتوانسته‌ایم آبی را با ساخت سدها استحصال کنیم و از معاون اول رئیس جمهور درخواست می‌کنیم تخصیص آب ۳۰۰ میلیون متر مکعبی را در حوزه کرخه یا دز به ما بدهند تا بتوانیم میزان زمین‌های آبی در استان را به نورم کشوری برسانیم.

وی درباره وضعیت سدهای استان، افزود: تاکنون سه سد ایوشان، مروک و حوضیان در استان افتتاح و مناقصه سد تاج امیر انجام شده و به دنبال سد مخملکوه هستیم. سد رودبار الیگودرز نیز ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منتظر افتتاح آن از سوی وزارت نیرو هستیم.

بازوند گفت: خروجی آب از رودخانه کشکان به پلدختر ۲۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و متاسفانه سیل اخیر باعث شد کل دیوارهای شهر پلدختر از بین برود و چنانچه سد معشوره احداث می‌شد خسارات سیل کمتر بود.

وی در مورد آخرین وضعیت سد معشوره، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه این سد مصوبه دولت دارد ولی متاسفانه هنوز کاری از پیش نبردیم و نیاز است مشکل آن با وزارت نیرو حل و فصل شود.

استاندار لرستان با اشاره به پروژه‌های حوزه راه نظیر آزاد راه اراک خرم‌آباد، راه آهن خرم‌آباد اندیمشک، راه‌آهن دودود به بروجرد- ازنا- الیگودرز، بیان کرد: این پروژه‌ها فعال هستند و نیاز ضروری استانند.

بازوند در مورد ستاد احیای ظرفیت‌های راکد و کارگروه تسهیل موانع تولید، گفت: این ستاد شنبه هر هفته در استان برگزار می‌شود و تاکنون از مجموع ۳۶۶ مصوبه آن ۲۴۴ مصوبه اجرایی و ۱۲۲ مصوبه در دست اقدام است و این ستاد یکی از کارگروه‌های فعال استان محسوب می‌شود.

نماینده دولت با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید چالش‌های بر سر راه اقتصاد مقاومتی را برطرف کنند و این مهم یک فرصت است و چنانچه مدیرانی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند تکلیف خود را روشن سازند، ادامه داد: لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شده است و برای ارائه کارنامه و عملکرد خوب در این راستا مستلزم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هستیم.

بازوند شرکت‌های دانش بنیان را رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ شرکت دانش بنیان توسط دانشگاه‌های استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: البته این تعداد راضی کننده نیست اما باید تلاش کرد.

وی گفت: کشت و صنعت لرستان مصداق بارز اقتصادمقاومتی است که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احیا شده و هم اکنون۴۷۰ نفر در آن مشغول بکارند.

استاندار در مورد واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، تصریح کرد: متاسفانه مدیران دستگاه‌های دولتی در واگذاری پروژه‌های راکد به بخش خصوصی گارد می‌گیرند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل