گلونی

آموزش ۱۵۷ محیط‌بان سراسر کشور در گام اول

اولین دوره آموزشی محیط‌بانان جدید‌الاستخدام ایثارگر از اول خرداد ماه به مدت دو هفته در دانشکده محیط زیست آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کیومرث کلانتری سرپرست دفتر آموزش محیط زیست در حاشیه برگزاری این دوره آموزشی گفت: دوره آموزشی محیط‌بانان در راستای توانمندسازی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با الویت محیط‌بانان جدیدالاستخدام که از ایثارگران می‌باشند؛ از ابتدای خردادماه ۱۳۹۵ در دانشکده محیط زیست آغاز شده است.

وی افزود: در این دوره آموزشی که برای ۱۵۷ نفر از محیط‌بانان واجد شرایط از ۱۹ استان کشور برنامه‌ریزی شده، تعداد ۱۱۲ محیط‌بان با مدرک تحصیلی دیپلم و ۴۵ محیط بان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم با سابقه کمتر از یک سال حضور دارند و با توجه به هدف‌گذاری آموزش حداقل ۶۰۰ نفر از محیط‌بان در سال جاری، پس از ماه مبارک رمضان این دوره‌ها برای حدود ۴۵۰  محیط‌بان دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

کلانتری ادامه داد: علاوه بر ارائه‌ی مطالب فنی و تخصصی مرتبط با شغل محیط‌بانی، قوانین و مقررات و آموزش‌های نظامی و صحرایی نیز به فراگیران آموزش داده خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از اساتید مجرب دانشگاهی و نیروی انتظامی و نظارت متناوب دفتر آموزش محیط زیست و فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست به افزایش اثربخش این دوره‌ها کمک شایانی کرده است.

سرپرست دفتر آموزش محیط زیست با مؤثر ارزیابی کردن دوره‌های آموزش محیط‌بانی گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ محیط‌بان در کشور داریم و به زودی هیچ محیط‌بان آموزش ندیده‌ای نخواهیم داشت.

کلانتری در پایان افزود: با عنایت به ارتقای جایگاه آموزش در سازمان حفاظت محیط زیست، تقویم آموزش ضمن خدمت تمامی پرسنل در سال جاری تدوین شده و باتوجه به اهمیت و مسئولیت‌های سنگین محیط‌بانان، آموزش شغل محیط‌بانی در الویت قرار دارد.

پایان پیام

محیط‌بان

محیط‌بان فردی است که به حفاظت و کنترلِ عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور می‌پردازد. محیط بانانِ سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می‌شوند. اما با توجه به شرایط کاری خویش، وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه‌نظامی دارند.

تا مهرماه ۱۳۹۶ خورشیدی ۱۱۹ نفر در حین انجام مسئولیت محیط‌بانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

اولین احکام قانونی دربارهٔ شکار در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۰۷ تدوین و تصویب شده‌است و در ۱۴ اسفند ۱۳۳۵ مقررات مستقل و نسبتاً جامعی در زمینه حفاظت از حیات وحش به تصویب مجلس وقت رسید و «کانون شکار و صید» تشکیل گردید که اعضاء آن را تعدادی از افراد علاقه‌مند به شکار و صید تشکیل می‌دادند،

و به منظوراجرای قوانین تدوین شده وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش وقت نیز به عضویت کانون مذکور درآمدند. در ۱۶ خرداد ۱۳۴۶ سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون شکار گردید و این سازمان رسماً به عنوان یک دستگاه مستقل دولتی فعالیت خود را با آموزش شکاربانان در سطح کشورآغاز و مناطق را نیز به عنوان پارک وحش مورد حفاظت قرار داد.

خروج از نسخه موبایل