ایرنا پلنگ ایرانی را سانسور کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ایرنا داده‌نمایی از پراکنش پلنگ ایرانی در کشور منتشر کرده است که در این داده‌نما دست‌کم نام استان‌های تهران، لرستان، قزوین و گیلان وجود ندارد. پلنگ ایرانی گونه‌ای است که تقریبا در همه استان‌های ایران پراکندگی دارد اما در این داده‌نما نام چهار استان مهم که زیستگاه‌های مهم پلنگ دارند به میان آورده نشده است.

جالب این است که هر چهار استان در ماه‌های گذشته خبرهایی از ثبت و ضبط تصویر پلنگ و یا حمله پلنگ به دیگر جانوران داشته‌اند و در سال‌‌های گذشته موارد متعدد مشاهده پلنگ و یا حتی کشته شدن پلنگ از آنها گزارش شده است. در این داده‌نما استان یزد به عنوان زیستگاه پلنگ معرفی شده است که به نظر می‌رسد طراح یا نویسنده پلنگ را با یوزپلنگ اشتباه گرفته است.

استان یزد و حتی پارک ملی کویر هم زیستگاه پلنگ ایرانی است اما این داده‌نما می‌تواند مخاطب نا‌آشنا با پلنگ ایرانی را دچار اشتباه کند. به نظر می‌رسد این داده‌نما آن طور که باید محل مراجعه و مستند نیست و همه حقایق را درباره زیستگاه پلنگ ایرانی در کشور بیان نمی‌کند.

مشخصات پلنگ ایرانی

مشخصات: جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی ولی نرم و قابل انعطاف، سری پهنع گوش‌هایی کوچک و گرد دارد. دست و پا نسبتاً کوتاه با پنجه‌های پهن و ناخن‌های تیز و بلند، موها نرم و کوتاه و در مناطق سردسیر بلندترند. رنگ موهای پشت سفید تا کِرم متمایل به نارنجی، زیر بدن کِرم متمایل به خاکستری است.

سطح پشت و پهلوها از خال‌های تو خالی شبیه گل (این شکل در نتیجه قرار گرفتن دو تا پنج لکه سیاه در اطراف ناحیه‌ای هم رنگ یا نارنجی‌تر از رنگ بدن بوجود آمده است)، سر، گردن، روی دست‌ها و پاها و زیر بدن از خال‌های توپر پوشیده شده است. هر چه به مناطق شرقی و شمال شرقی کشور نزدیک‌تر شویم رنگ زمینه بدن سفیدتر و جثه بزرگ‌تر می‌شود. در برخی از مناطق آسیای جنوب شرقی و شمال افریقا پلنگ‌های سیاه رنگی مشاهده می‌شود که حاصل یک جهش ژنتیکی (Melanisme) است و آنها زیرگونه و یا گونه خاصی نیستند.

اندازه‌ها: طول سروتنه ۱۱۰ تا ۱۹۵ سانتی‌متر، دم ۶۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۴۵ تا ۷۸ سانتی‌متر، وزن ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم. ماده‌ها کوچک‌تر از نرها هستند.

زیستگاه: در اکثر زیستگاه‌های کشور اعم از جنگلی، کوهستانی، بیابانی، استپی، بلوچی و در ارتفاعات مختلف از صفر تا نزدیک ۴۰۰۰ متر از سطح دریا مشاهده می‌شود.

پراکندگی: در اکثر مناطق کشور اعم از ارتفاعات البرز تا تپه ماهور کویر مرکزی، هر کجا طعمه مناسب، به خصوص کل و بز وجود داشته باشد زندگی می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 20140 ساعت خبر : 3:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20140
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات