گلونی

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری خارجی در لرستان

استاندار لرستان گفت: بنا داریم تولید ناخالص لرستان را در سال ۹۵ به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برسانیم و برنامه‌ریزی شده تا ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران بیان کرد: لرستان زادگاه علمای بزرگ و استانی شهیدپرور است که در جنگ تحمیلی ظرفیت بسیار بزرگی بود و هزینه سنگینی پرداخت کرد و خسارتش در جنگ بیشتر از برخی استان‌های مرزی بود.

 وی افزود: مردم لرستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۹۰ شهید داده‌اند که میانگین کشور ۴۴۱ نفر است و این ولایت‌پذیری و اعتقاد این مردم را نشان می‌دهد.

 استاندار لرستان با اشاره به اینکه لرستان جمعیتی بالغ‌ بر یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارد، عنوان کرد: ۶۲ درصد مردم استان در روستاها و مابقی در شهرها زندگی می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه در حوزه نفتی ۳۲ طاقدیس نفتی و گاز در لرستان شناسایی ‌شده که خود ظرفیت بزرگی است، بیان کرد:  از ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان ۲۵ درصد آبی هستند و استان در تولید برخی محصولات مانند حبوبات و انجیر سیاه رتبه اول را دارد.

 بازوند گفت: در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا استان لرستان به دلیل وجود دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی بعد از استان‌های ساحلی قرار دارد.

 وی بابیان اینکه فرودگاه خرم‌آباد یکی از ۱۶ فرودگاه فعال کشور است، تصریح کرد: چندین آزاد راه در استان در حال اجرا داریم. در خطوط ریلی نیز راه‌آهن خوزستان به تهران را داریم و راه‌آهن دیگری طراحی‌شده و مسیر دورود به خرم‌آباد آن در حال اجرا است.

 استاندار لرستان با اشاره به اینکه استان لرستان در مسیر لوله‌های انتقال مواد نفتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: هرچند نتوانستیم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم اما به دنبال این موضوع هستیم که محقق شود.

 وی مباحث اقتصادی و ضعف شاخص‌های اقتصادی را یکی از چالش‌های پیش روی توسعه استان دانست و اظهار داشت:  امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده و لرستان به عنوان یک الگو و پایلوت معرفی‌شده باید شاخص‌هایمان را تقویت کنیم و از طرفی ما در سال ۹۵ باید تولید ناخالص استان را به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برسانیم که رقم بسیار خوبی خواهد بود.

 وی بابیان اینکه طی سال ۹۵ باید سرانه درآمدی استان را  به ازای هر نفر به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسانیم، عنوان کرد: در حال حاضر با میانگین سرانه درآمدی کشور که ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است فاصله زیادی‌داریم.

 استاندار لرستان بیان کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت که سال گذشته انجام گرفت احداث ۴۰ هکتار گلخانه توسط شرکت‌های هلندی اولین سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۵ است و با همین وضعیت ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بازار عراق را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 وی به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اشاره کرد و گفت: برنامه داریم در سال ۹۵ این نرخ را به ۳۸ درصد برسانیم که مردم بتوانند خود در مسائل اقتصادی شرکت کنند.

 بازوند مردم را محور اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: مردم همان‌گونه که جنگ را اداره کردند اقتصاد مقاومتی را نیز باید اداره کنند و یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی تبدیل کردن آن به یک گفتمان مردمی است که ما از روحانیت تقاضا داریم در این گفتمان‌سازی کمک کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل