گلونی

بیانیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

هشتادو پنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با شعار”توسعه علم و فناوری؛ کلید اقتصاد مقاومتی” در روز سه‌شنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه  طباطبائی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست که با تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام پانزده خرداد آغاز شد، مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، ساماندهی آموزش عالی مبتنی بر آمایش، تنوع بخشی به منابع اعتباری، دیپلماسی علم و فناوری، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و ضرورت تحول دانشگاه‌ها به دانشگاه کار آفرین،  مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش، متن بیانیه پایانی هشتادوپنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به شرح ذیل است:

۱- شرکت‌کنندگان در این اجلاس مراتب قدرشناسی خود را نسبت به مقام معظم رهبری به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از توسعه علم و فناوری ایران اسلامی ابراز داشتند.

۲- شرکت‌کنندگان در اجلاس از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به خاطر اهتمام ویژه ایشان به امور علم، پژوهش و فناوری و بهره‌گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی قدردانی کردند.

۳- شرکت‌کنندگان در این اجلاس با اعلام لزوم تجاری شدن دانش در کشور، بر ضرورت تغییر رویکرد به نظام علم و فناوری برای پرهیز از ایجاد و گسترش نهادهای موازی و جلوگیری از تداخل  امور، به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تاکید کردند.

۴- شرکت‌کنندگان، تحول دانشگاه‌های موجود به دانشگاه‌های نسل سوم و کار آفرین را از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکید کردند دانشگاه کارآفرین ناگزیر از ایجاد کار و کسب و درآمد است که این مهم از طریق اصلاح برنامه‌ها و رشد و بروز قابلیت‌های منابع انسانی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ممکن می‌شود. همچنین شرکتکنندگان کارآفرینی را به مفهوم خلاقیت، نوآوری، بهره‌برداری بهینه از منابع و به‌ویژه منابع انسانی، خلق ارزش‌های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی دانستند و نقش مدیریت در دانشگاه کارآفرین،  آشکارسازی و آزادسازی حجم عظیم قابلیت‌ها و استعدادهای پنهان انسانی را مهم ارزیابی کردند.

۵- شرکت‌کنندگان در اجلاس با در نظر گرفتن تصویب طرح آمایش آموزش عالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی و کیفیت بخشی آموزش عالی  را از امور مهم عنوان کردند.

۶- شرکت‌کنندگان به  توسعه تعاملات و همکاری‌های علمی بین‌المللی در دوران  پسا برجام که با اقبال کشورهای مختلف منطقه و کشورهای اروپایی روبرو شده است، تاکید وتوسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی را در تأمین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها سازنده و کارگشا ارزیابی و آن را در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان کشورمهم می‌دانند.

۷- شرکت‌کنندگان به مبنا قرار گرفتن سند دانشگاه اسلامی به عنوان سندی بالادستی برای اداره دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند و این سند را در رشد مشارکت و افزایش نقش آفرینی دانشگاهیان در مسیر اعتلا و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی کشور، توسعه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه پژوهش‌های قرآنی، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار مهم ارزیابی می‌کنند.

۸- شرکت‌کنندگان با تاکید مجدد به نقش آموزش عالی در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، اصلاح ساختار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این راستا را خواستار شدند.

۹- شرکت‌کنندگان با قدردانی از رئیس جمهور محترم برای دستور رسیدگی به مشکلات مالی دانشگاه‌هاو تشکر از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به خاطر حضور در اجلاس، استماع دیدگاه‌ها و دغدغه‌های شرکت‌کنندگان و وعده اقدام عاجل برای رفع نگرانی مدیران دانشگاه‌ها، حمایت بیش از پیش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از آموزش عالی را خواستار شدند.

در خاتمه روسای دانشگاه‌ها مراتب سپاسگزاری خود را از ستاد وزارتخانه و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل میزبانی و برنامه‌ریزی منظّم این اجلاس ابراز داشته و از تلاش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قدردانی کردند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل