گلونی

دومین نشست سینماتک نیاوران برگزار شد

دومین نشست «سینماتک» فرهنگ‌سرای نیاوران تهران با نقد و بررسی فیلم “وضعیت اضطراری ” برنده جایزه جشنواره کن (سال٢٠١۴) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در دومین نشست سینماتک فرهنگسرای نیاوران،  فیلمی باعنوانی “وضعیت اضطراری” به کارگردانی روبن اوستلاند ازکشور سوئد که برنده جایزه کن ٢٠١۴ ازنگاه منتقدان شده، برای اکران و نقد و بررسی انتخاب شد. نقدوبررسی این فیلم را اردوان تراکمه، مستند ساز و منتقد سینما به عهده داشت.

روبن اوستلاند برای نشاندادن احساسات و شکاف خانواده و در مواجهه با مشکلات این فیلم را ساخته است. اثری که نشان‌دهنده یک جور سینمای میزانسن است سینمایی که به واسطه میزانسن تم‌های خودش را دارد. فیلم، خانواده‌ای ۴نفره را نشان می‌دهد که برای تعطیلات و اسکی به فرانسه می‌روند ودرزمان اسکی مشکل بهمن برای آنها پیش می‌آید، پدرخانواده به جای کمک به همسر و فرزندانش ازمحل حادثه فرار می‌کند. این موضوع  باعث می‌شود که تصویری که همسر و فرزندانش از این پدر داشتن ازبین برود و پدرخانواده هرچقدر می‌خواهد کارخود را توضیح دهد وارتباطی که بین افراد خانواده قبل از حادثه بوده را دوباره به وجود بیاورد، موفق نمی‌شود.

اردوان تراکمه در تحلیل این اثر با بیان اینکه کارگردان درروایتی دیدگاه و تفسیر شخصی خودش را ارائه می‌دهد گفت: دردهه ٧٠ نظریه‌پردازان سینمای رئالیسم معتقد بودند که سینمای رئالیسم نمی‌تواند رئالیسم ترین برداشت را از جهان بیرون انتخاب کند و نمایش دهد، چون تک‌تک میزانس‌ها در پلان‌های مختلف نوع چیدمان و ترکیب‌بندی به‌صورتی است که به واسطه میزانس تم‌های انتخاب شده خودش را مطرح می‌کند.

وی افزود: در پلان هتل که در مورد پنجره عقب است، اساس فیلم همین اضطراب است که دیده می‌شود، دیده شدن ازچشم دیگری و اضطراب اینکه دیگران چه قضاوتی درمورد خودت می‌کنند. فیلم پیوسته منعکس‌کننده قضاوتی است که می‌آید تاهمه ارزش‌های سنتی درآن دچار بحران شود. همان دیده شدن ازچشم دیگری ویا سوء تفاهم‌های متفاوت از یک موضوع واحد را نشان می‌دهد که انسان دائما”درگیر سؤتفاهم های متفاوت است.

این منتقد سینما افزود: نکته جالب دراین فیلم این است که تمام ایده‌های محتوایی مانندجدایی، فقدان رابطه و غیره ازطریق میزانس به بینده منتقل می‌شود.

گفتنی است سینماتک برنامه‌ا‌‌ی است با هدف معرفی فیلم‌های مهم اما کمتر دیده شده تاریخ سینما، فیلم‌های هنری ایران و جهان که توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران دو جلسه در هر ماه با حضور مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه فیلم و سینما برگزار می‌شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل