گلونی

دیدن ایران ارزش همه‌چیز را دارد

استفان اسکارفیلد یک گردشگر استرالیایی که اخیراً از کشورمان دیدن کرده است روز سه شنبه در مقاله‌ای با عنوان ‘ایران درهایش را به روی گردشگران باز می‌کند’، نوشت: دیدن ۱۹ اثر ایرانی ثبت شده در یونسکو و میهمان‌نوازی مردم ایران زمین ارزش همه چیز را دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این گردشگر استرالیایی که از شهر شیراز نیز دیدن کرده است در تارنمای ‘پرایم نیوز’ این کشور، نوشت: به یقین ایران روی من تأثیر عمیقی گذاشته است. در این سفر با کشوری زیبا و با مردمی میهمان‌نواز برخورد کردم و هنگامی که پای تلفن مادرم از من پرسید: کجا هستی؟ گفتم شیراز، با صدایی خندان گفت خیلی خوب است.

وی در ادامه به آرامش ایران و شیراز پرداخت و نوشت: شاید کمی تکراری باشد که به شما بگویم در حال نگاه کردن به منظره بیرون از پنجره هتل یعنی رشته کوه زاگرس هستم که زیر نور غروب خورشید طلایی شده است. پشت یک پارک سبز که بچه‌ها مشغول بازی و جیغ و داد هستند و یک ستون از خانه‌ها. این یک غروب دل‌انگیز در شیراز است، این شهر دوست‌داشتنی گل و بلبل و پایتخت قدیمی ایران.

‘استفان اسکارفیلد’ نوشت: شاید کمی تکراری باشد، ولی طی فقط همین چند روز این شهر پر از فرهنگ و بوستان جای خودش را در قلب من باز کرد، ایران به یقین روی من تأثیر عمیقی گذاشته است.

وی در ادامه با اشاره به توافق ایران و گروه ۱+۵ و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از ژانویه امسال، نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ابعاد برنامه اتمی خود را کاهش می‌دهد و در نتیجه تحریم‌های فلج‌کننده قتصادی برداشته خواهند شد.

بعد از این ماجرا تقریباً به طور خیلی آنی، نگاه جهان به ایران و اظهارنظرها در مورد آن تغییر کرد. در ماه آوریل سال گذشته نیز ‘جولی بیشاپ’ وزیر امور خارجه استرالیا نخستین وزیر استرالیایی بود که بعد از ۱۲ سال از ایران دیدن می‌کرد. در ماه مارس امسال هم، او میزبان ‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران در ساختمان مجلس استرالیا در کانبرا بود.’

وی نوشت: هواپیمایی فرانسه (ایر فرانس) بلافصله از برنامه‌ریزی برای سه پرواز هفتگی از پاریس به تهران خبر داد. من خودم با خط هوایی امارات از دبی به شیراز پرواز کردم. در انگلستان نیز ایران در صدر فهرست ‌’کشورهایی که باید ببینید’ قرار گرفته است.

‘استفان اسکارفیلد’ با اشاره به اینکه در روزهای اقامتش در ایران، گروه‌های جهانگرد مختلفی از فرانسه، هلند، آلمان، استرالیا و آمریکا را دیده است، نوشت: مقامات رسمی دولت ایران می گویند، پنج میلیون جهانگرد در سال ۲۰۱۴ به ایران آمده‌اند و آنها قصد جذب تعداد بیشتری گردشگر خارجی را دارند تا در سال ۲۰۲۵ این عدد به ۲۰ میلیون برسد.

وی به نقل از مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، نوشت: باید منتظر سونامی جهانگردان خارجی باشیم. در دوره پساتحریم، جهانگردی صنعتی خواهد بود که بیش از هر بخش دیگری جان خواهد گرفت، جهانگردی به یقین به منزله موتوری برای بیرون بردن اقتصاد ایران از رکود است.

این گردشگر استرالیایی نوشت: حتی در آمریکا موج ناگهانی از جهانگردانی که مایل به دیدن ایران هستند، به وجود آمد و سلطانی فر گفت که سه هزار و ۴۰۰ نفر سال گذشته از ایران دیدن کردند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه ایران طی سال‌های گذشته، نوشت: تحریم‌ها روی ایران تأثیر داشته‌اند، ولی همچنان زیرساخت‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارند. جاده‌ها و هتل‌ها خوب هستند، ولی برای مثال تحریم‌ها باعث کمبود هواپیما در ایران شده است.

‘به تازگی گزاش شد یک شرکت ایرانی با گروه آکور هتلز قراردادی به منظور استفاده از نام‌های تجاری نواتل و ایبیس به مدت ۱۵ سال بسته است. این نخستین قرارداد از این نوع در طول سه دهه گذشته است. من در هتل ‘ایبیس’ در فرودگاه بین المللی تهران که هتلی جدید است و ساختمانی مشترکی با نواتل دارد، اقامت می‌کنم.

این گردشگر استرالیایی در ادامه نوشت: ایران بخش اصلی تور گردشگری شرکت تراول دایرکتورز با نام گنجینه‌های باستانی پارسی و تور قفقاز است، که از ایران به سمت ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان می‌رود. تونی ایوانز مدیر شرکتی است که در تمام جهان با تحقیق و مطالعه، تورهای گردشگری طراحی می‌کند، می‌گوید من غافلگیر کردن مردم را دوست دارم، من تغییر ذهنیت‌ها را دوست دارم، به نظرم ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و مردمی خوب و با اخلاق و تحصیل‌کرده‌ای دارد.

استفان اسکارفیلد در مقاله خود در مورد ایران نوشت: اینجا کشوری است با تاریخی طولانی، گنجینه‌های فرهنگی، معماری اسلامی، باغ‌ها و بوستان‌های زیبا و مردمی میهمان نواز. در شیراز من در یک رستوران سنتی شام می‌خورم و بیرون در باغی زیبا طعم کباب‌های معروف ایرانی را می‌چشم. در تمام رستوران‌ها، ماست و البته پنیر فتای معروف ایرانی هست. کباب، انار، گردو، زعفران و خرما و ارده، اینجا همه چیز هست و همین‌جا هم کشت می‌شود.

خمیر نان با دستان ماهری پهن شده و بعد روی سنگ‌های داغ در تنور پخته می‌شود. معروف‌ترین نان، سنگک است، کمی برشته و خرد شده است وهمینطور فوق‌العاده خوشمزه.

وی نوشت: هر جا که می‌روم، در بازارهای سنتی یا آثار باستانی، در بوستان‌ها و خیابان مردم می‌خندد و از من می‌پرسند اهل کجا هستی؟ راهنمای تور می‌گوید: این بخشی از فرهنگ ماست که شما را به عنوان مهمان در کشور خود بشناسیم و بپذیزیم.

‘استفان اسکارفیلد’ در پایان مقاله خود در ‘پرایم نیوز’ استرالیا نوشت: رفتن به ایران شرایطی دارد، ولی ۱۹ اثر ثبت شده در یونسکو و میهمان‌نوازی مردمش ارزش همه چیز را دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل