گلونی

سپاه و ارتش راضی به ترک حریم قلعه هستند

استاندار لرستان گفت: سازمان گردشگری کشور در احیای بناهای تاریخی لرستان را ویژه ببینند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس هوشنگ بازوند در کارگروه گردشگری با بیان اینکه یکی از ضرورت‌ها این است که چالش‌های پیش روی گردشگری استان برطرف شود، اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری، اکو و ژئو توریسم سرمایه‌های گردشگری در کشور محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: چنانچه کاری برای توسعه گردشگری در کشور صورت نگیرد آیندگان برما خرده خواهند گرفت چرا که امروز برخلاف کشور خودمان، شاهد رشد گردشگری در خاورمیانه و کشورهای اسلامی هستیم.

بازوند اضافه کرد: امروز وزنه زیرساخت‌های ذهنی بیشتر از زیرساخت‌های سخت‌افزاری در حوزه گردشگری است. نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: در کشور هنوز صنعت گردشگری تخصصی دیده نشده و این یک چالش بزرگ در این حوزه محسوب می‌شود اما متاسفانه خیلی از افراد از کنار این صنعت که درآمدش با درآمد نفت برابری می‌کند می‌گذرند.

وی با بیان اینکه متولیان گردشگری باید با رویکرد تخصصی با مساله صنعت گردشگری برخورد کنند، یادآورشد: تا مادامی‌که نگاهمان به صنعت گردشگری سنتی و غیرکارشناسانه است به اهداف مورد نظر در این راستا نخواهیم رسید.

 بازوند با تاکید براینکه یکی از سرمایه‌های بزرگ ما جاذبه‌های گردشگری است که در سالهای گذشته هیچ نقشی در سفره مردم این استان نداشته است، خاطرنشان کرد: هنگامی که می‌خواهیم سایتی را احداث کنیم، با معارضینی برخورد می‌کنیم که ریشه این مخالفت‌ها این موضوع است که  گردشگردی در سفره مردم تاکنون نقشی نداشته است.

استاندار لرستان بیان کرد:  لرستان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و چنانچه از این معبر نتوانیم برای توسعه استان استفاده کنیم قطعاً بدانید کارمان نقص دارد. وی گفت: امروز جاذبه‌های دست ساز در اقتصاد و گردشگری نقش اساسی دارند و این جاذبه‌ها خیلی بیشتر از جاذبه‌های طبیعی در شرق آسیا طالب دارد.

استاندار لرستان با بیان اینکه ۲۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی در لرستان وجود دارد که متاسفانه نتوانسته‌ایم به بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: از بین این آثار تنها حمام گپ به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اظهار کرد: کاروانسرای چمشک یک ظرفیت تاریخی است که در حال تخریب است.

بازوند با بیان اینکه برای سربازخانه یک سرمایه‌گذار خارجی راغب است که پس از مزایده آن را تحویل بگیرد اما متاسفانه نتوانسته‌ایم آن را واگذار کنیم، تصریح کرد: چطور یک بنای تاریخی می‌تواند دانشگاه باشد اما نمی‌تواند هتل باشد.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی کشور در احیای بناهای تاریخی لرستان را ویژه ببیند، افزود: توقع داریم صندوق احیا به لرستان کمک کند.

وی گفت: این کار درستی نیست که گذشتگان یک هویتی را برای ما گذاشتند و ما به‌راحتی بگذاریم تخریب شود؛ با توحه به اینکه لرستان پایتخت پل‌های تاریخی است و چنانچه وضعیت اعتباری مرمت آنها بر گردن لرستان بیفتد اعتبارات استانی جوابگو نبوده چرا که اعتباراتی که به استان تخصیص داده شده بسیار ناچیز است.

بازوند با بیان اینکه جاذبه‌های طبیعی و اقلیم لرستان بی‌نظیر است، عنوان کرد: این جاذبه به گونه‌ای است که افراد در زمستان در الیگودرز می‌تواند  روی  یخ اسکی ودر تابستان در استخر روباز در پلدختر شنا کنند. وی افزود: باتوجه به اینکه امسال لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شده است شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها را موظف کردیم که طرح‌های خوبی را با رویکرد گردشگری جزو پروژه‌های خود تعریف کنند. استاندار لرستان اضافه کرد: در نوروز امسال ۶۵ درصد مردم در خصوص اینکه لرستان از معبر به مقصد گردشگردی تبدیل شود خوب استقبال و همکاری داشتند. وی با اشاره به اینکه یکی ازمطالبات جدی مردم لرستان رهاسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک است، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده سپاه و ارتش راضی هستند که انتقال صورت گیرد اما باید اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص داده و حق و حقوق مرتبط پرداخت شود.

وی گفت: اگر وضعیت قلعه به همین شکل بماند قطعاً نظرات غیرکارشناسی همچنان ادامه خواهد داشت و البته در زمان تصدی دکتر سلطانی‌فر یکی از کارهایی که می‌تواند ماندگار باشد آزادسازی حریم قلعه به منظور ثبت جهانی خواهد بود.

بازوند بیان کرد: قلعه  فلک‌الافلاک تنها بنایی است که قانون خاص دارد و در مجلس ششم نیز مصوبه دارد. استاندار لرستان گفت: امید می‌رود امسال با همکاری دکتر نوبخت و سلطانی‌فر ارزوی دیرینه مردم لرستان درباره قلعه محقق شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل