گلونی

عده‌ای تیشه برداشته‎اند و بر سر سینما می‏‎زنند

مراسم تجلیل از اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین فیلم‎نامه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن عصر سه شنبه ۱۱ خرداد در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اصغر فرهادی با تاخیر به این مراسم رسید اما توضیح داد به اتفاق شهاب حسینی به دیدار عباس کیارستمی کارگردان دارای نخل طلای کن رفته بوده‌است، البته حسینی به دلیل مشغله‎ای که برایش پیش آمده‎بود در مراسم خانه سینما حضور نداشت و ترانه علیدوستی نیز در دقایق پایانی به این مراسم پیوست.

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در ابتدای مراسم پشت تریبون قرار گرفت و از حاشیه‌هایی که این روزها گریبان سینمای ایران و جوایز بین‌المللی را گرفته است، گفت:«ما فیلم می‎سازیم و پای حاشیه‎هایش هم می‌ایستیم. من به عنوان کسی که امسال در جشنواره کن حاضر بودم و به خودم سختگیری کردم تا ۳۰ فیلم جشنواره را ببینم می‌گویم که سینمای ایران بسیار مظلومانه مورد حمله کوته‎نظرانی است که آن را متهم به سیاه‎نمایی می‎کنند.اصولا جشنواره‌های سینمایی جایی برای فیلم‌هایی است که نقدهای اجتماعی دارند. در ذات تمام این فیلم‌ها نقدی هست و همین مساله این فیلم‎ها را هنری می‎کند. به طور مثال جایزه نخل طلای امسال کن به فیلم کن لوچ اختصاص پیدا کرد که یک بیانیه آشکار علیه نظام سرمایه داری در کشور انگلیس است. در این فیلم درباره خرد شدن مظلوم‎ها در این نظام سرمایه بیانیه صادر می‎شود. اگر این سیاه‎نمایی نیست پس باقی فیلم‎ها هم سیاه نمایی نیست. فیلم دیگری از آمریکا در این جشنواره حضور داشت که درباره سرگشتگی نسل جوان آمریکایی بود و آن‎ها را در به انتهای خط رسیدن نشان می داد و حتی کورسوی امیدی هم در این فیلم نبود. نمی‎گویم این مزیت فیلم است که امیدی در آن نباشد اما فیلم خوش ساختی بود که در جشنواره هم مطرح شد.»
مدیرعامل خانه سینما در ادامه به فیلم «فروشنده» هم اشاره کرد:«فیلم آقای فرهادی را در جشنواره دیدم و شهادت می‎دهم فیلم اصغر فرهادی فیلمی شریف و اخلاق‎گرا است و در همان بستر فکری این فیلم‎ساز به شکلی روانکاوانه به شخصیت‏‌هایی می‎پردازد که در بسترهای اجتماعی دچار واکنش می‎شوند. ضمن اینکه تایید می‌کنم اعتراض هنرمند نشان دهنده هوشیاری او است و چسباندن برچسب‏‎های سیاه نمایی به این فیلم‎ها تنگ نظرانه است.»

سخنران بعدی این مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او با ذکر این نکته که بارها به عنوان یک ایرانی شادی‎اش را از دریافت این جایزه ابراز کرده‎است، سیاسیون را خطاب قرار داد:«می‎خواهم خطاب به دوستانم در عرصه سیاست مطلبی را عرض کنم و آن اینکه رقیبان‎مان در منطقه این روزها تلاش‎های بسیاری برای ایران هراسی می‎کنند، هزینه‌های گزاف می‎پردازند تا رسانه‎ها و سیاست‎مداران را بخرند و کشوری مثل عربستان هزینه می‌کند تا نام ایران به سربلندی نرسد. آن‎ها، ایران را کشور تروریسم معرفی می‎کنند ولی احساس من در شبی که فیلم اصغر فرهادی به نمایش در آمد و شور و شعف و استقبال را از این فیلم می‌دیدم این بود که چقدر ما باید هزینه کنیم تا چنین چهره‌ای از ایران را به جهان نشان دهیم. ما در سال گذشته ۳۷۰ جایزه دریافت کردیم و این یعنی این‎که هر روز سینماگران ایرانی در جشنواره‎های مختلف یک جایزه گرفتند و این یعنی اینکه هر روز مقاله‌های متعددی درباره فرهنگ و سینمای ایران نوشته شده‎است. ما چقدر باید هزینه می‎کردیم تا این همه درباره ایران خوب بنویسند. جا دارد از آقای فرهادی به عنوان یک ایرانی که این افتخار را کسب کرده تشکر شود و اینکه این جایزه مال همه سینمای ایران است و حتی مردم احساس می‌کنند این جوایز متعلق به خودشان است.»
رییس سازمان سینمایی هم‌چنین با اشاره به این‎که مردم ستاره هایشان را دوست دارند و باید ستاره داشته باشند، گفت: «آسمان هر کشوری باید ستاره باران باشد. نخواهیم ستاره‎ها نباشند یا سقوط کنند. هر آسمان صافی بدون ستاره دیدنی نیست حالا می‎تواند ستاره‎های علم و فرهنگ باشد یا هنر و دین. فکر می‎کنم در مجموع اتفاق‎های بزرگی برای سینما رخ داده‎است حاشیه و بخل و حسد همیشه هست اما دولت و ملت در برابر این رخداد بسیار خوب برخورد کردند.»

در ادامه مراسم نوبت به مسعود کیمیایی رسید تا برای تجلیل از اصغر فرهادی چند کلامی بگوید:«اصغر فرهادی کارش را از ۱۳ سالگی و با ساخت فیلم نگاتیو شروع کرد که اتفاقا فیلم خوبی هم شد. او در تئاتر و تلویزیون هم نویسندگی و کارگردانی کرد و همه این‌ها با هم، هم پوشانی داشت تا اینکه به ساخت فیلم‌های چندگانه درخشان درباره زندگی روی آورد. اصغر فرهادی زندگی را خوب می‎شناسد و کارش را خوب بلد است. سینمای او شاعرانه است و آدم‎هایی که در فیلم‎هایش می‎سازد، منحصر به فرد هستند. در خیلی از لحظه‌ها، فیلم‌هایش تکان‌دهنده است. او می‎تواند شاعر زندگی باشد. سینمای ایران گذشته‎ای دارد، سینمایی که روزگار سختی پشت سر گذاشت و بزرگ شد تا به اصغر فرهادی رسید و اصغر فرهادی هم بزرگ خواهد شد برای آیندگان. در گذشته وحشت داشتند از اینکه فیلم های ما را به جشنواره‎ها بفرستند و ما فرصت دیده شدن در سطح جهانی را نداشتیم.»

اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران که سال هاست در بستر بیماری قرار دارد و مدت‎ها است در هیچ محفلی حاضر نشده‎، با ویلچر روی صحنه آمد تا از اصغر فرهادی قدردانی کند.

سعید عقیقی به نمایندگی از کانون فیلم‎نامه نویسان سخنران بعدی مراسم بود که درباره جایزه فیلم‎نامه اصغر فرهادی در جشنواره کن صحبت کرد:« در طول سال‌ها زیاد این جمله تکرار شده که مشکل سینمای ایران مشکل فیلم‎نامه است در حالی که مشکل اصلی سینمیا ما استراتژی و شرایط تولید است چون ما می‎بینیم که فیلم‎نامه‎هایمان در جشنواره‎های درجه یک دنیا جایزه بهترین فیلم‎نامه را می گیرند. اگر شناخت سینما را به عنوان یک اصل بدانیم باید بگوییم که اصغر فرهادی توانسته یک تطبیقی بین فیلم‎نامه‌نویسی کلاسیک و شرایط جامعه ایرانی به‌وجود بیاورد و راه حل‎هایی را در درام بدهد.»در ادامه اعضای شورای مرکزی کانون فیلم‎نامه نویسان لوح سپاس خود را به اصغر فرهادی اهدا کردند.

اصغر فرهادی به عنوان آخرین سخنران مراسم با عذرخواهی از تاخیرش و یک خبر خوش درباره عباس کیارستمی صحبت‎هایش را شروع کرد:«از تاخیرم عذرخواهی می‎کنم. به عیادت آقای کیارستمی رفته بودم و مدت طولانی پیش ایشان بودم. خبر خوش این‎که ایشان حال‌شان خوب است و به زودی کارشان را شروع می‎کند. در کنار همدیگر کار اخیرشان را هم دیدیم و شگفت‎زده شدم از اینکه با این بیماری همه حرف‎شان از سینما، عکس و موسیقی است. من با دیدن فیلم‎هایی عاشق سینما شدم که بسیاری از سازندگانش در همین مراسم حضور دارند. حس من این است که این احترامی است به یک سینما که چندین دهه پیش فیلم‎های شاخصی چون «گاو» را ساخته است که اگر امروز ساخته شده‎بود، می‎توانست نخل طلا بگیرد و فیلم‎های دیگری از جمله فیلم‎های کیارستمی که نخل طلا را بردند.»
او در ادامه با تاکید بر این نکته سینمای ایران بدون شک  یکی از پنج سینمای برتر دنیا است، گفت:«حتی کسی مانند جیم جارموش می‌گوید کشور ایران، باغ سینما است. کسی مثل او تعارف ندارد حالا اینجا عده قلیلی تیشه برداشته‎اند و مدام بر سر سینما می‏‎زنند و می‎خواهند همه فیلم‎ها و نگاه‎ها شکل هم باشد. زیبایی این سینما به همین تنوعش است. در حالی که غربی‎‌ها در حسرت سینمای ایران هستند و به هنر ایران احترام می‎گذارند ولی عده‌ای در داخل سینمای ایران را می‌زنند.»
فرهادی در بخش دیگری از صحبت‎هایش سینمای ایران را یک موجود و یک اصل به هم پیوسته توصیف کرد:« نباید سینمای ایران را به بعد و قبل از انقلاب تقسیم کرد بلکه موفقیتی که امروز حاصل شده مرهون تلاش‌های افرادی است که در سال‏‎های گذشته و قبل از انقلاب حتی انجام شده‎است.» و در پایان تاکید کرد: «سال‌هاست تصمیم گرفته‌ام وارد حاشیه نشوم، اما برای همکارانم این صحبت‌ها را انجام دادم و باید حرمت آن‎ها جدا از نقد حفظ شود.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل