گلونی

قادر نیستیم حق‌آبه لرستان را بگیریم

هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران، گفت: لرستان آب بسیاری از استان‌ها را تأمین می‌کند ولی قادر نیستیم حق‌آبه زیست محیطی سدهایی که از آب لرستان استفاده می‌کنند را آزاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وی اظهار کرد: برای این موضوع پیگیری‌هایی از طریق قوه قضائیه انجام شده و توقع داریم این استان‌ها حق‌آبه زیست محیطی لرستان را رها کنند و از طرفی محیط زیست استان نیز باید روی گرفتن این حق ایستادگی کند.

استاندار لرستان تصریح کرد: بیش از ۱۰۰هزار حلقه چاه غیرمجاز و یک و نیم برابر این تعداد چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که هیچ کنترلی بر روی برداشت‌ها آن‌ها نیست و اگر برای برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده شاهد وقوع یک زلزله خاموش خواهیم بود.

بازوند با اشاره به روان‌آب‌های استان، اضافه کرد: استان لرستان از نظر روان‌آب وضعیت مطلوبی دارد اما سود آن بیشتر به نفع کشور است چون ۴۰ درصد از روان آب‌ها در حوزه دز و ۶۰ درصد در حوزه کرخه به دلیل شیب زیاد خیلی زود از استان خارج  و به استان‌های دیگر ازجمله خوزستان وارد می‌شود.

وی افزود: لرستان در سال‌های تر ۱۲ میلیارد مترمکعب روان‌آب تولید می‌کند به‌طوری‌که ۱۱ درصد روان‌آب کشور به  استان لرستان اختصاص دارد.

استاندار لرستان ادامه داد: ۱۶ سد در استان در حال ساخت است و طی دو سال اخیر با  افتتاح سه سد در لرستان ظرفیت ذخیره آب به ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

بازوند گفت: سد رودبار در استان لرستان ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده افتتاح شود.

وی افزود: سرانه جنگل‌های کشور روزبه‌روز در حال کاهش است به‌طوری‌که سرانه جنگل‌های کشور حدود هفت هکتار کمتر از سرانه جهانی است.

استاندار اضافه کرد: سالانه ۲ هزار و۶۰۰ هتکار از جنگل‌ها و مراتع استان لرستان به دلیل آتش‌سوزی از بین می‌رود که  علت بروز حدود ۸۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی است که برای رفع این مشکل نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

بازوند گفت: سالانه ۵۷۰ هزار تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود که درصد قابل‌توجهی از آن به زباله تبدیل و مشکلات جدی را برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل