گلونی

معرفی کتاب ده روز با داعش

معرفی کتاب ده روز با داعش

نویسنده: یورگن تودنهوفر

مترجمان: علی عبداللهی و زهرا معین‌الدینی

انتشارات: کتاب کوله پشتی

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیدامیر سادات موسوی: یک کتاب بسیار مفید و آموزنده. از آن کتاب‌هایی که باعث آسیب جدی به حماقت می شود. ظاهراً ترجمه‌ی دیگری هم از این کتاب در ایران منتشر شده است، ولی من به آن دسترسی نداشته‌ام.

دو فصل اول تاریخچه‌ای از شکل‌گیری داعش و برخورد غرب با مسلمانان است. به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا چه تأثیر مهمی در این زمینه داشته و چه کارهای مستقیم و غیرمستقیمی برای رواج افراطی گری در منطقه انجام داده‌است.

فصل‌های بعدی به صورت مفصل شامل مکاتبات تودنهوفر (روزنامه‌نگار آلمانی) با عناصر داعشی و نهایتاً شرح سفر او و همراهانش به قلمرو داعش است. سفری که با داشتن امان‌نامه‌ای از طرف خلیفه بالاخره امکان‌پذیر می‌شود. به نظر من بخش سفرنامه‌ی کتاب با اطناب وزیاده‌گویی همراه است، اما به هر حال تجربه‌ی لمس مستقیم آن سرزمین را به همراه دارد. اینکه داعشی‌ها واقعاً چه آدم‌هایی هستند و چه تفکراتی دارند و در سرزمینشان اوضاع از چه قرار است.

معرفی کتاب ده روز با داعش

من با خواندن این سفرنامه نکات زیر را متوجه شدم:

۱- بسیاری از نیروهای بومی دولت اسلامی (داعش) تجربه‌ی یک زخم قدیمی از خشونت آمریکا و غرب را داشته‌اند. مثلاً در جنگ عراق شاهد حمله‌ی سربازان آمریکایی به مادر و برادرشان بوده‌اند و از آن روز جنگ و خشونت را تنها راه زندگی خود یافته‌اند.

۲- سلاح‌ها و مهماتی که غربی‌ها به کردها یا نیروهای آزاد سوریه می‌رسانند به سادگی به دست جبهه النصره و داعش می‌رسد. نیروهای داعش کمترین دغدغه‌ای از این بابت ندارند.

۳- بسیاری از نیروهای داعشی، افراطی‌هایی بوده‌اند که بعداً مذهبی شده‌اند (و نه برعکس). مثلاً جوانان رادیکالی که سال‌ها در اروپا با بیکاری و تبعیض درگیر بوده‌اند و تجربه‌هایی مثل قاچاق مواد مخدر و مشروب و جرم‌های مختلف داشته‌اند و به ناگاه پیوستن به داعش را یک راه نجات‌بخش برای خود یافته‌اند.

۴- داعش تعمداً با پخش فیلم‌های خشونت‌آمیز سعی می‌کند تصویر دهشتناکی از خود بسازد تا از این طریق به کشورگشایی‌های خود ادامه بدهد. آنها نه با سلاح‌هایشان، و نه با تعداد سربازانشان، بلکه با ایجاد رعب و وحشت، پیشروی می‌کنند.

۵- هم‌اکنون در قلمرو حکومت اسلامی (داعش)، قوانین و مقرراتی وجود دارد و زندگی در جریان است. مردم سر کارشان هستند، مراسم عروسی برگزار می‌کنند، جوانان در کوچه فوتبال بازی می‌کنند. داعش برای خودش قوه قضاییه و پلیس راهنمایی و رانندگی دارد. بعضی از غیرمسلمانان هم با پرداخت جزیه در آن سرزمین مشغول زندگی هستند. خیلی از مردم شهر هم که از سال‌ها جنگ و درگیری خسته شده‌اند، حاضرند به همین آرامش نیم‌بند تن بدهند.

۶- داعش ثمره‌ی اسلام بدون عقلانیت است. اسلامی که در آن قرائت قرآن، نمازشب و توجه ویژه به احکام وجود دارد ولی عقلانیت و منطق وجود ندارد. چنین تصوری از اسلام می‌تواند به سادگی بازیچه‌ی گروه‌های خارجی شود و در حالی که با بلندترین صدای ممکن، دشمنی با آمریکا را فریاد می‌زند، تبدیل به یکی از مهره‌ی آمریکا بشود. به عقیده‌ی من چیزی شبیه به این اسلام بدون عقلانیت را بارها در کشور خودمان شاهد بوده‌ایم. مؤمنینی که در راه خدا بعضی سخنرانی‌ها را به هم می‌زنند. گاهی به دفاتر و مراکزی حمله می‌کنند. گاهی علیه مخالفانشان خبر دروغ جعل می‌کنند و حتی گاهی یک سفارت‌خانه را آتش می‌زنند. قصه‌ی غم‌انگیزی است اما این مؤمنان بدون منطق، ممکن است روزی قتل کودکان و زنان بی‌گناه را هم توجیه کند و بلکه عملی صواب بداند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل