گلونی

مقابله با تب برفکی در اسپی‌کوه خرم‌آباد

الهام برنا معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در راستای پیشگیری و آمادگی مقابله با بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان، اکیپی از محیط‌بانان خدوم، ضمن پایش فیزیکی و خارج نمودن دام‌های بدون گواهی بهداشتی از منطقه، آبشخورهای منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد را پاکسازی و ضدعفونی نمودند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، برنا افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیردار می‌باشد و تقریباً همه زوج سمان از جمله نشخوارکنندگان را مبتلا می‌سازد. ویروس عامل این بیماری از مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

این ویروس از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم ترشحات، جانداران ناقل و ناقلین بی‌جان مانند ابزار کار، خودرو حمل دام و … منتقل می‌شود. یکی از راه‌های انتقال به وحوش استفاده از آبشخور و علوفه آلوده است. که به همین منظور ضدعفونی آبشخورها و خروج دام از زیستگاه‌های حیات وحش در دستور کار قرار دارد.

معاون نظارت و پایش در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات در خصوص پیشگیری از بیماری‌ها در حیات وحش، واکسیناسیون دام‌های اهلی به‌ویژه در مناطق همجوار زیستگاه‌های حیات وحش و آموزش دامداران است.

علیرضا رحیمی رئیس منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد اعلام داشت: این پایش به مدت سه روز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد به طول انجامید و آبشخورهای طبیعی و فصلی سطح منطقه برابر دستورالعمل مربوطه ضدعفونی نمودیم.

وی در ادامه افزود: تعدادی دامدار که دام‌های خود را به‌صورت غیرمجاز به ارتفاعات برده بودند را از منطقه خارج و صورتجلسه تخلف تنظیم گردید و به‌زودی به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

رئیس منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد گفت: مخازنی که دامداران برای آب کردن برف چال‌ها جاسازی نموده بودند، معدوم و از محل خارج گردید.

وی در پایان اظهار داشت: مشاهده مستقیم و بررسی ردپاها نشان‌دهنده وضعیت خوب وحوش منطقه است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل