آلودگی هوای خرم‌آباد به ۷برابر حد مجاز رسید

مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان: با ورود موج گردوغبار از جنوب غربی کشور، آسمان شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، رومشکان و پلدختر غبار آلود شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، از صبح امروز در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، رومشکان غلظت ذرات به ۱۰ برابر حد مجاز رسید، در این زمان شدت گردوغبار در شهر خرم‌آباد ۷ برابر حد مجاز رسیده، از شهروندان به علت بروز آلودگی هوا و میزان غلظت آلاینده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان خواهشمندیم از تردد غیر ضروری در محیط بیرون از منزل جدا”خوداری کنند.

بیماران قلبی و ریوی ضمن مصرف به موقع داروهای خود به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و از منزل تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا بیرون نیایند، افرادی عادی در صورت داشتن کار ضروری و نیاز به خروج از منزل، حتماً”از ماسک استاندار (ماسک‌های دسته p مخصوص گردوغبار استفاده کنند، همچنین ورزشکاران عزیز از حرکات ورزشی در فضای بیرون جدا” خوداری نمایند و در فضای‌های بسته به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

پایان پیام

گردوغبار

ریزگرد به ذرات ریز جامد و/یا مایع معلق در شاره را گویند. در جو ذرات ریزگرد یا آیروسل وجود دارد که بازه ی اندازه ی آنها بین ۱ نانومتر تا حدود ۱۰۰ میکرومتر(میکرون) متغیر است. از انواع ریزگردهای جوی گرد و خاک را می توان نام برد که ذرات ریز معدنی هستند که توسط وزش باد به درون جو گسیل می شوند. در اصطلاح هواشناسی به ذرات ریز جوی با غلطت زیاد که باعث کاهش دید افقی می شود غبار گفته می شود.

در مریخ ریزگرد رویدادی تقریباً همیشگی است که گاه تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری (بیش از ۵ برابر ارتفاع کوه دماوند از سطح دریا) بالا می‌رود و در فصل تابستان شدت گرفته و طوفان‌های دیدی را ایجاد می‌کند. یکی از دلایل بسیاری از انقراض‌های بزرگ تاریخ – از جمله انقراض دایناسورها – پدیدهٔ ریزگرد است، زیرا این پدیده در موارد بحرانی با جلوگیری از تابش نور خورشید به زمین موجب زمستان جهانی می‌شود. نمونه‌ای از چنین رویدادی در تاریخ بشر در سال ۱۸۱۶ میلادی و به دنبال فوران کوه تامبورا روی داد که سال بی تابستان نام گرفت.

کد خبر : 19467 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19467
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات