باید کشاورزان از حقوق آبی خود مطلع شوند

کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) گفت: باید با همکاری شوراها و معتمدین به میان کشاورزان رفته و آن‌ها را از حقوق آبی خود مطلع کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست هم‌اندیشی ذی‌نفعان و رابطان بخش آب که با حضور مدیر حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، دکتر “فریدون احمدی” نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و متصدی در بخش آب استان زنجان در سالن شهید شهریاری این شرکت برگزارشد.

در ابتدای جلسه مهندس “امیر حمیدنیا” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان طی گزارشی از عملکرد و فعالیت این شرکت در حوزه آبریز قزل اوزن ارائه نمود و نسبت به اطلاع‌رسانی مطالعات مرحله قبل جایکا برای حاضرین در جلسه یادآوری نمود و اعلام داشت: مطالعات قبلی جایکا که هر ۸ استان بر صحت آن توافق نموده‌اند مورد انتظار بوده و در ادامه مطالعه بوده و خواهان به‌روزرسانی آن هستیم.

فرماندار طارم نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تشکیل این جلسه گفت: نیاز آبی شهرستان طارم با تخصیص کنونی از رودخانه قزل اوزن مرتفع نمی‌شود.

باقری افزود: آب رودخانه قزل اوزن بدون آنکه مزارع این شهرستان را سیراب کند به سمت سد منجیل روانه شده و موجب می‌شود این سد در اکثر اوقات سال سرریز نماید.

مدیر حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه هم‌اندیشی میان دستگاه‌های دخیل در بخش آب استان افزود: نگاه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به بحث توزیع منابع آبی یک نگاه بلند مدت و برنامه ریزی شده می‌باشد و در امکان‌سنجی و ارزیابی‌هایی که در خصوص اختصاص آب به همه مناطق کشور صورت می‌پذیرد سعی شده که نیاز زیست محیطی و کشاورزی آن اقلیم در نظر گرفته شود.

مهندس “سیدمرتضی موسوی” افزود: اکثر مناطق کشور با بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع نیازمند وحدت رویه و هم اندیشی و هم فکری در جامعه است تا در بحث تأمین آب با مشکل روبرو نشویم.

دکتر فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران این جلسه بود. وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در استان گفت: یکی از مسائل جدی و پیش روی این استان آب است و اعتقاد داریم این مسئله یک راه حل کارشناسی دارد نه سیاسی و مسائل کارشناسی با مسائل سیاسی نباید باهم تناقض پیداکنند بلکه باید مکمل و هم راستا شوند تا استان زنجان از مشکل کم آبی سربلند بیرون بیاید. دکتراحمدی اضافه کرد: پروژه‌های عمرانی در بخش آب برای استان مهم و حیاتی است و بنده نیز خود را مکلف به پیگیری این موضوع از وزارت نیرو می دانم تا نتیجه مطبوع حاصل شود.

در ادامه “ناگاتا کین جی” کارشناس مسئول و نماینده آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در سخنانی مدیریت در بخش آب را با اهمیت برشمرد و گفت: دولت ایران می‌خواهد تا آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها را در بخش‌های شرب و کشاورزی و صنعت و … استفاده کند، ما نیز طی قراردادی که با کشور ایران داریم به اینجا سفر کرده‌ایم تا در خصوص این موضوع مشاوره و برنامه ارائه دهیم.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی ما بیش از پنج بار به استان زنجان سفر کرده و متوجه شده‌ایم قزل اوزن از هشت استان عبور کرده و به سفید رود جاری می‌شود و اگر برنامه ریزی و محدودیتی برای برداشت بی رویه از این رودخانه حیاتی قائل نشویم برگشت آب به دریاچه خزر با مشکل روبرو خواهد شد و ما شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و اکوسیستمی در این دریاچه مهم خواهیم بود. این کارشناس افزود: اینجا سئوالی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که چگونه می‌توان این حوزه را بین هشت استان تقسیم کرد تا ذی‌نفعان به‌صورت مساوی ازاین رودخانه استفاده نمایند وظیفه انسانی و شهروندی است که به میان می‌آید و به ما می‌گوید که باید به صورت مهربانانه و ملاطفت با یکدیگر برخورد کنیم و نیاز همنوعان را به این مایه حیاتی مرتفع نماییم.

وی با بیان اینکه نباید فرهنگ سازی و ترویج و آموزش را نادیده گرفت، گفت: بشر همیشه نیازمند آموزش و ارائه راهکار برای حل مشکل است و مسئولین این کشور باید با همکاری شوراها و معتمدین به میان کشاورزان رفته و آن‌ها را از حقوق آبی خود در حوزه قزل اوزن و دیگر بخش‌ها مطلع نمایند. نقش، وظایف و اختیارات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در خصوص هدفمند نمودن این موضوع بی بدیل است.

وی ادامه داد: این شرکت باید تمام توان خود را برای حفاظت از منابع آبی ایران بکار گیرد و ذینفعان را از برداشت‌های غیرمجاز منابع آبی برحذر دارد.

کین جی در ادامه با ارائه راهکارهای کارشناسی تحت عنوان ظرفیت سازی در مدیریت یکپارچه منابع آب در حوزه آبریز رودخانه سفید رود به سخنان خود پایان داد.

پایان پیام

کد خبر : 19928 ساعت خبر : 2:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19928
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات