توله شیرها یکی‌یکی می‌میرند

پایگاه خبری گلونی – روزنامه امروز ۱۸ خردادماه ۱۳۹۵ را با خبر آلودگی هوای لرستان شروع می‌کنم. آلودگی که بدطوری به جان استان افتاده.  تسنیم نوشت مهرداد فتحی بیرانوند، مدیر کل محیط زیست لرستان با بیان اینکه کیفیت هوای استان لرستان در وضعیت ناسالم قرارگرفته است اظهار داشت: آلودگی هوای استان لرستان ۶ برابر حد مجاز است . وی افزود: ذرات معلق در هوا اندازه‌های مختلفی از یک، ۲٫۵ تا ۱۰ میکرون دارند که در حال حاضرpm10 234 و pm2.5 155 اعلام‌ شده است.

طی خبر مهر مهرداد فتحی‌بیرانوند ظهر امروز در دیدار کارکنان محیط زیست لرستان با نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به برنامه هفته محیط زیست در لرستان اظهار داشت: در این راستا برنامه‌هایی مختلفی مانند پاکسازی زیست محیطی در مناطق حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد، تبلیغات درسطح شهر، انتشار بنر شعار زیست محیطی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با تاکید برا اینکه ما باید یک بازنگری کلی در رفتارمان نسبت به طبیعت و محیط زیست داشته باشیم گفت: طبیعت و محیط زیست یک امانت بوده که خداوند در اختیار ما قرار داده و آیندگان نیز حق دارند از این منابع استفاده کنند. فتحی بیرانوند همچنین با اشاره به اهمیت جنگل‌های زاگرس گفت: حیات کشور وابسته به جنگل‌های زاگرس بوده و اگر این جنگلها از طریق تغییر کاربری‌ها، آتش‌سوزی‌ها، چرای بی‌رویه دام‌ها و … از بین بروند به طور حتم زندگی در کشور دچار چالش خواهد شد.

مهر نوشت غلام‌رضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با پیش‌بینی برداشت هفت تن گندم آبی از هر هکتار زمین کشاورزی گفت:  در سال زراعی ۹۶-۹۵ یک برنامه ویژه در دست اقدام داریم که بر اساس آن بر روی تغذیه محصول و نیاز کودی، رعایت عمق کاشت و مدیریت رطوبت در زمین تأکید شده است گفت: کانال‌ها و سیستم های آبرسانی نیاز به بازسازی دارند و باید بیش از این قدر آب را بدانیم و استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در باغات استان را باید همواره مدنظر قرار دهیم.

راه اندازی گشت‌های حفظ کاربری و سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱

صید احمد مرادی،‌مدیر امور اراضی لرستان هم در بازدید دادستان خرم‌آباد از اراضی زراعی و باغی شهرستان خرم‌آباد در سخنانی اظهار داشت: طی دو سال گذشته با راه اندازی گشت‌های حفظ کاربری و سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ و با مشارکت و همکاری مردم، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شوراهای اسلامی و دستگاه انتظامی و قضایی پدیده تخریب، تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

طی خبر دیگری از مهر معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به در دست اجرا بودن طرح‌های آبرسانی روستایی در لرستان عنوان کرد: با اجرای این طرح‌ها بیش از ۶۹ هزار و ۹۰۰ نفر در روستاهای لرستان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

خبر آخر روزنامه هم از باغ وحش خرم‌آباد است. ماجرای تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد طی سالهای اخیر همواره خبرساز بوده. طی خبر تسنیم فرامرز عزیزی، مدیر باغ وحش کاسیت خرم‌آباد اظهار داشت: طی چند روز اخیر سه قلاده شیر در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد متولد شد که یکی از توله‌ها تلف شد و دوتای دیگر در باغ‌وحش نگهداری می‌شد که امروز یکی دیگر از توله‌ها تلف شد. عزیزی در راستای تعیین تکلیف باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد عنوان کرد: جلسه‌ای با استانداری برگزار شد و بنا بود بخش خصوصی از طریق شهرداری ورود کند و باغ‌وحش را تحویل بگیرد که تاکنون اقدامی انجام نشده، بنابراین تا روزی که بخش خصوصی یا بخش دولتی دیگر ورود می‌کند با نهایت توان در باغ‌وحش کار می‌کنیم.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 19777 ساعت خبر : 11:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19777
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات