دوئت ویلن – پیانوی نوازندگان چک در تالار رودکی

دوئت ویلن – پیانوی نوازندگان چک در تالار رودکی

دونوازی ” ویلن پیانوی ” هنرمندان کشور چک به مدیریت عادله زمانی طی یک شب در تالار رودکی اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یازوسلاو سوییتسنی از برجسته‌ترین نوازندگان ویولن و چهره ممتاز موسیقی چک و ” واسلاو ماخ ” نوازنده پیانو در این کنسرت هنرنمایی می‌کنند.

“یازوسلاوسوییتسنی” تاکنون ۴۶ آلبوم سی دی، دربرگیرنده آثاری از مولفان موسیقی جهانی و چکی، به ضبط رسانده که این آثار برنده جوایز پرشمار طلا و نقره شده‌اند. او نخستین نوازنده ویولن چک بود که برای شرکت سونی کلاسیکال (Sony Classical) یک آلبوم سی دی به ضبط رساند.

وی به‌عنوان یکی از خیرین موسسه بریک اکشن کمک‌های بسیاری را به شهروندان معلول ذهنی و همراهی با آسایشگاه‌های جمهوری چک داشته است.

کنسرت “دوئت ویلن پیانو” هنرمندان چک روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه ساعت۲۱ در تالار رودکی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

پایان پیام

تعریف دوئت و معادل فارسی آن

دونَوازی، دوسرایی، دوتایی یا دوئت به قطعه‌ای از موسیقی گفته می‌شود که در آن دو نفر به اجرا می‌پردازند. در موسیقی کلاسیک این اصطلاح معمولاً برای دو خواننده یا دو نوازندهٔ پیانو به‌کار می‌رود. اگر دوئت پیانو توسط دو نوازنده روی یک پیانو اجرا شود، به آن قطعه «چهاردستی» می‌گویند. البته ممکن است که دونوازی توسط دو پیانو انجام شود.

در دورهٔ رنسانسِ موسیقی، نوع خاصی از دوئت به نام بیسینیوم متداول بود که در آن، معلم و شاگرد به اجرای یک اتود آموزشی می‌پرداختند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی برابرهای دونوازی، دوسرایی و دوتایی را برای «دوئِت» تصویب کرده‌است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از چهار فرهنگستان ایران است که حوزه‌های گوناگون علمی، ادبی و هنری را در ایران و قلمرو زبان فارسی از جنبه‌های مختلفِ موضوعی تحت پوشش قرار می‌دهد. این فرهنگستان به حوزهٔ زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. اکنون ریاست فرهنگستان را غلامعلی حداد عادل برعهده دارد.

کد خبر : 19286 ساعت خبر : 5:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19286
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات