مسئولان با سمن‌های محیط زیستی بدون مجوز برخورد کنند

مسئولان با سمن‌های محیط زیستی بدون مجوز برخورد کنند

این روزها آن قدر کارشناس و فعال محیط زیست داریم که عنقریب است بتوانیم حتی به چین صادرشان کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فعالیت در زمینه محیط زیست همچون دیگر رشته‌های تخصصی، سواد و تجربه می‌خواهد. یعنی نمی‌شود یک گروه دور هم جمع بشوند و فقط با نیت پاک یک گروه محیط زیستی تشکیل بدهند. اینجا نیت به درد نمی‌‌خورد و حکایت دوستی خاله خرسه می‌شود.

سمن‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد از آن جهت اهمیت دارند که باری از روی دوش دولت و ملت بردارند نه این که خود مانعی بر توسعه بشوند. سمن‌های غیرتخصصی و آنها که از نیروی متخصص در سمن استفاده نمی‌کنند، مانع توسعه‌اند. اما چگونه؟

نمونه‌اش برخی سمن‌های غیرمجاز و بون مجوز که در لرستان فعالیت می‌کنند. اعضای این سمن‌ها به محض آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط خود را زودتر از هر نهاد دیگری به منطقه می‌رسانند و بعد شروع می‌کنند به عکس گرفتن و البته خاموش کردن آتش. این افراد بیشتر تمرکزشان در کار بر روی یک مسئله متمرکز است. به محض این که به منطقه می‌رسند شروع می‌کنند به اندازه‌گیری زمان. دائم می‌نویسند الان نیم ساعت است ما اینجایم اما مسئولان نیامده‌اند. یک ساعت است ما اینجاییم اما مسئولان نیامده‌اند. چهار ساعت است ما اینجاییم اما… بعد هم در فضای مجازی این طور القا می‌کنند که تنها دلسوزان واقعی طبیعت لرستان آنها هستند.

مسئولان با سمن‌های محیط زیستی بدون مجوز برخورد کنند

این گروه‌ها که با موبایل و دوربین به منطقه آتش‌سوزی می‌روند اغلب مشغول خاموش کردن آتش‌های کوچک هستند و در برابر آن آتش‌ها هم کاری زیادی از دست‌شان برنمی‌آید چون نه تخصصش را دارند و نه سواد و نه تجربه‌اش را. دست‌کم تجربه سال گذشته ثابت کرد این گروه‌ها بیشتر مخل هستند تا مفید چون زود رسیدن به محل آتش‌سوزی فقط یک فاکتور مهم است. زود رسیدن بدون سواد و تجربه و تخصص و وسیله به هیچ دردی نمی‌خورد به جز عکاسی از طبیعتی که دارد از بین می‌رود.

برای خاموش کردن آتش هم باید بافت منطقه، جهت باد، رطوبت موجود، نزدیکی یا دوری به چشمه یا رودخانه و بسیاری از موارد دیگر را مورد توجه قرار داد و گاه باید آتش را با آتش خاموش کرد نه با آب یا شاخه درخت. تجربه ثابت کرده است آن قدر که این گروه‌ها هنگام آتش‌سوزی به طبیعت آسیب زده‌اند، آتش‌سوزی نزده است.

به نظر می‌رسد هم سازمان حفاظت محیط زیست، هم سازمان منابع طبیعی باید از حضور این افراد و به‌ویژه تشکل‌‌های بدون مجوز برخورد قانونی کند و نگذارند به مناطق تحت پوشش وارد شوند. سمن‌ها هنگام آتش‌سوزی باید زیرنظر این دو سازمان کار کنند نه این که خودسرانه وارد منطقه شوند و بعد درخواست تجهیزات هم داشته باشند. ای کاش این گروه‌ها با نیت پاک‌شان مثلا در آتش‌بُر زدن و زیر نظر سازمان‌ها به طبیعت کمک کنند. البته آتش‌بُر زدن کار سختی است. آن هم در مناطق کوهستانی. سخت‌‌تر از خاموش کردن آتش.

پایان پیام

گزارش‌گر: رضا ساکی

 

کد خبر : 19475 ساعت خبر : 4:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19475
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات