منتقدان خریدار فروشنده شدند

به گزارش پایگاه خبری گلونی, اصغر فرهادی پس از موفقیت‌های چشم‌گیر در فیلم‌های درباره الی و سپس جدایی نادر از سیمین که جایزه اسکار را برای او رقم زد، حالا با هفتمین اثر خود یعنی فیلم فروشنده، این سه‌گانه را تکمیل کرده است. البته در این میان فیلم گذشته که در سال ۱۳۹۱ ساخته شد نیز تجربه تازه‌ای برای فرهادی بود.

داستان فیلم جدید فرهادی داستان زوجی است که منزل جدیدی نقل مکان می‌کنند .آنها بعد از آمدن به منزل جدید متوجه می‌شوند که این منزل پیش از این محل سکونت زن بدکاره‌ای بوده است و همین باعث ایجاد تردیدهایی در زن در مورد اقامت در این خانه می‌شود و همین در ادامه باعث بوجود آمدن ماجراهایی و کشف حقیقت می‌شود.

فرهادی مانند فیلم‌های گذشته خود، نمایشنامه‌نویس این فیلم نیز است. فیلمبرداری این فیلم را حسین جعفریان، تدوین را هایده صفی‌یاری و موسیقی را ستار اورنگی انجام داده است. بازیگران این فیلم شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی و مینا سادات هستند.

فروشنده که جمعه در فستیوال کن رونمایی شد را منتقدان و سایت‌های معتبر سینمایی در همان ابتدای سال میلادی یک اتفاق مهم در سینمای دنیا می‌دانستند به‌طوری که وبسایت ایندی وایر، فروشنده را در رتبه‌ی پنجم مورد انتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ قرار داد.

فیلم سینمایی فروشنده جمعه شب برای منتقدین و اهالی مطبوعات به روی پرده رفت و روز شنبه در آخرین روز نمایش فیلم جشنواره دوبار به‌صورت رسمی به روی پرده رفت . نخستین واکنشی که نسبت به این فیلم در دوروز گذشته صورت گرفته است، مراسم فرش قرمز این فیلم بود که به دلیل پوشش ترانه علیدوستی و حضور مناسب عوامل این فیلم روی فرش قرمز مورد توجه علاقه‌مندان این فیلم شده است. طراحی لباس علیدوستی در عین زیبایی همراه بود با پوشش مورد تایید در ایران.

یکی از اتفاقات جذاب و جالب توجه پخش موسیقی دلشدگان با صدای محمدرضا شجریان بود که هم‌زمان با حضور عوامل فیلم فروشنده در محل مراسم فرش قرمز طنین‌انداز شد.

عوامل فروشنده سپس در نشست خبری این فیم شرکت کردند. در این نشست علاوه بر اصغر فرهادی‏، شهاب حسینی‏، ترانه علیدوستی، بابک کریمی‏‏، فرید سجادحسینی و الکساندر مَلت گای تهیه‌کننده فرانسوی این فیلم حضور داشتند.

فرهادی در این نشست خبری در پاسخ به اولین پرسش درباره ساخت مجدد فیلم در ایران و به زبان فارسی توضیح داد:

اصلا قرار نبود این فیلم ساخته شود، قرار بود که پروژه دیگر را در اسپانیا مقابل دوربین ببریم. لوکیشن‌هایی درنظر گرفتیم و با بازیگران که دو نفر از آنها اسپانیایی و بقیه آمریکایی بودند صحبت کردیم و «لکساندر» (الکساندر مَلت گای تهیه کننده فیلم فروشنده) نیزهماهنگی‌هایی با «پدرو آلمادوار» به عنوان تهیه کننده اسپانیایی انجام داده بود، همه چیز خوب پیش می‌رفت تا این که یک لحظه احساس کردم دلتنگ ساخت فیلم در ایران هستم. ابتدا که به «الکساندر» و «پدرو» در این باره صحبت کردم خیلی نارحت شدند اما زمانی که فهمیدند حس من این است که یک فیلم در کشورم بسازم با من همکاری کردند و الان خیلی خوشحالم که توانستم این فیلم را در کشورم بسازم. همیشه دلم می‌خواست یک روزی یک ادای احترامی به تئاتر بکنم. اساساً این فیلم ادای احترام به چیزهایی است که در زندگی خیلی دوستشان دارم

شهاب حسینی بازیگر نقش عماد نیز درباره همکاری جدیدش با اصغر فرهادی گفت: به طور کلی فکر می‌کنم مفهوم صلح و عدم تعرض یک مفهوم جهانی است. ما داشتیم زندگی‌مان را می‌کردیم و یک آقایی آمد به خانه ما و مسائلی را بوجود آورد که زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و تنها چیزی که می خواستم بدانم این بود که چه انگیزیی از اینکار داشت وقتی ما کاری با او نداشتیم

ترانه علیدوستی بازیگر نقش رعنا در فیلم «فروشنده» گفت: برای من وقتی این فیلم را می‌ساختیم قصه ماهیت فراایرانی داشت و مساله‌ای که الان به عنوان آبرو یا حیا روی آن تاکید می‌شود یک بخش است‏، قضاوت جمعی یک بخش است وغیرت یک بخش است. اما بر خلاف نظر آقای فرهادی من معتقدم که الزاما یک فرد غربی این رفتار را نمی‌کرد یا رفتار بدتری بروز نمی‌داد. مساله تعرض به حریم شخصی زندگی یک زوج یا یک زن در همه جای دنیا به همین اندازه حساس است.

نمایش فروشنده توجه منتقدان جهانی و داخلی را به سوی خود جلب کرد.

پیتربرادشو منتقد سینمایی گاردین در مورد فروشنده و اصغر فرهادی میگوید: در درام جدید کارگردان جدایی، زوجی از طبقه‌ی متوسط ترک‌هایی در دیوار خانه‌اشان می‌بینند، چرخشی استادانه در نمایشنامه‌ی آرتور میلر. IQ محض فیلم‌سازی فرهادی این فیلم را بسیارتماشایی کرده است. فروشنده درامی خوش‌ساخت و ارزشمند است.

جوردن روئمی نویسنده indiewire:  فکر می‌کنم که کاملا واضحه که فیلم «فروشنده» مانند «جدایی نادر از سیمین» نیست، اما چی هست؟ عالی است.

متیو اندرسون منتقد شبکه بی‌بی‌سی گفت: فروشنده فرهادی یک فیلم به شدت اخلاقی و معنوی است. نخل طلا رو به این فیلم بدهید.

در کنار این منتقدین بین‌المللی منتقدان داخلی نیز در مورد فروشنده اظهار نظر کردند که در این میان پرویز جاهد معتقد است: فروشنده اصغر فرهادی، در حد جدایی نادر از سیمین نیست. اما در میان فیلم‌های کن امسال دراماتیک‌ترین فیلم است. فیلمی تریلر با پلاتی کارآگاهی درباره ترومای تجاوز جنسی یک زن که به تدریج و ماهرانه افشا می‌شود با تم‌های همیشگی و آشنای فرهادی و استفاده‌ای خلاقانه از نمایش مرگ دست‌فروش آرتور میلر و ترکیب صحنه و پشت صحنه به سبک شب افتتاح جان کاساوتیس.

همچنین علی معلم تهیه‌کنندهو منتقد سینمایی گفت: «فروشنده» خوشبختانه در داستان‌گویی فیلم بسیار موفقی بود و تمشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می‌شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستان‌گوی سینمای معاصر ایران است. اصولا داستان‌گویی در سینما که از نظر برخی خیلی کار دشواری است توسط فرهادی به خاطر اینکه  نقاط عطف و شروع و پایان داستانش را می‌فهمد و صحنه و هنرپیشه‌هایش را اداره می‌کند در «فروشنده» به بهترین شکل اتفاق می‌افتد.

از حالا گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های پرامید امسال آغاز شده است. به اعتقاد بسیاری از منتقدان، فروشنده در کنار فیلم رومانیایی «فارغ‌التحصیلی» بهترین فیلم‌های نیمه دوم جشنواره بودند. با این همه برخی از شانس بالای فروشنده در دریافت جایزه نخل طلا صحبت می‌کنند.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن و معرفی برگزیدگان شصت و نهمین دوره این رویداد سینمایی شامگاه ۲ خرداد برگزار خواهد شد.

‌پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 18990 ساعت خبر : 3:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18990
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات