همه چیز درباره هوای خرم‌آباد

همه چیز درباره هوای خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیدفرید قاسمی در کتاب سرگذشت خرم‌آباد درباره هوای این شهر آورده است:

هوا

سه ناحیه آب‌وهوایی در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد: شمال سرد، جنوب گرم و مرکز معتدل. بنا بر گزارش سازمان هواشناسی، شهرستان خرم‌آباد با کوه‌های مرتفع، جلگه‌ها و دشت‌های باریک و کم‌عرض و دره‌های گوناگون، بین دو منطقه سرد شمالی و گرم جنوبی واقع شده، به همین دلیل دارای سه نوع اقلیم آب و هوایی است.

الف. آب‌وهوای سرد کوهستانی، شمال، شمال غربی و شمال شرقی شهرستان

ب. آب‌وهوای مدیترانه‌ای (منطقه معتدل)، شهر خرم‌آباد و بخش مرکزی

پ. آب‌وهوای نیمه صحرایی گرم (نیمه گرمسیر)، جنوب و جنوب غربی شهرستان

حد فاصل دو نوار سردسیر و گرمسیر دارای آب و هوای معتدل است که به صورت نوار شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده که این منطقه میانی زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم دارد.

همه چیز درباره هوای خرم‌آباد

شهر خرم‌آباد را میانه دو اقلیم سردسیر و گرمسیر می‌توان نقطه اعتدال هوای شهرستان خرم‌آباد با سرما و گرمای قابل تحمل نامید. وزش باد، فشردگی و جایگاه کوه‌هایی که کمربندی برای شهر ساخته‌اند. هوای مطبوعی را رقم زده است. هرچند که در سال‌های اخیر با دست‌درازی بشر و دست‌بُرد انسان به جنگل، مرتع و باغ‌ها، تابستان‌ها گرم‌تر و زمستان‌هایی سردتر از سال‌های پیشین دارد. در مجموع اما از اعتدال زمستانی و گرمای تابستانی برخوردار است. نوع ایستگاه هواشناسی خرم‌آباد سینوپتیک است که در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. این ایستگاه درجه یک که در تمام ۲۴ ساعت مشغول به کار است، تمام عوامل جوی را در ساعت‌های مقرر اندازه‌گیری می‌کند.

دما

پایگاه هواشناسی «رژیم حرارتی ایستگاه خرم‌آباد» را چنین گزارش می‌دهد: «دی سردترین ماه است و به تدریج بعد از دی‌ماه هوا سیر صعودی پیدا می‌کند. سیر صعودی دما در سه حالت معدل حداکثری، حداقل و روزانه از دی تا اردیبهشت‌ماه، آهنگ ملایمی دارد و از اردیبهشت تا خرداد سیر صعودی آهنگ شدیدتری به خود می‌گیرد. ماه‌های تیر و مرداد با اندک اختلاف گرم‌ترین ماه‌های سال هستند. تغییر دما از تیر به مرداد بسیار آرام صورت می‌گیرد و از ماه مرداد روند نزولی پیدا می‌کند؛ ولی سیر نزولی آن ملایم‌تر از سیر صعودی آن است. سیر صعودی و نزولی دما در حالت‌های حداکثر و حداقل مطلق نامنظم‌تر از سه حالت دیگر است. حداکثرهای مطلق در ماه‌های تیر تا مهرماه سیر نزولی جزئی دارد و بعد از آن سیر نزولی شدیدتر می‌شود.»

در خرم‌آباد سردترین ظهرها با دمای متوسط ۱۰/۸۵ سانتی‌گراد مربوط به ماه دی است. در طول ۵ ماه از سال دمای ظهرها بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. ماه‌های آبان تا اسفند از چنین شرایطی برخوردارند. دمای ظهر ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مهر بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دمای هوا در ظهر ماه‌های خرداد تا شهریور به بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. تیر و مرداد با معدل دمای حداکثر ۳۸/۷ و ۳۸/۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ماه‌های سال هستند.

در خرم‌آباد سردترین شب‌ها به متوسط ۰/۱۵- درجه سانتی‌گراد به ماه دی و گرم‌ترین شب‌ها به میزان ۱۸/۸ تا ۱۸/۷ درجه سانتی‌گراد که به ماه‌های تیر و شهریور تعلق دارد.

در طول ۷ ماه از سال (ماه‌های مهر تا فروردین) دمای شبانه کمتر از ۱ درجه سانتی‌گراد است و در سایر ماه‌ها نیز دمای شبانه بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد در نوسان است. انحراف معیار و ضریب تغییرات ماه‌های آذر تا بهمن خیلی شدید است که نشانگر نوسان شدید دما در طول شب از سالی به سال دیگر است. برعکس در طول دوره گرم نوسان دما خیلی پایین است.

در خرم‌آباد به معدل دمای روزانه سه ماه آذر تا بهمن زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. پنج ماه از ماه‌های سال دمایی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد دارد. سایر ماه‌ها به‌طور عمده ماه‌های خرداد تا شهریور را در برمی‌گیرد، دمای روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. به این ترتیب در چهار ماه از سال شرایط تابستانه در خرم‌آباد حاکم است…

معدل حداکثر مطلق در سردترین ماه سال (دی) ۱۶/۲ درجه سانتی‌گراد و بالاترین رقم مشاهده‌شده ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. معدل حداکثر مطلق در تیرماه ۴۱/۹ درجه سانتی‌گراد و بالاترین مشاهده به تعداد ۴۴/۸ سانتی‌گراد مربوط به شهریورماه بوده است.

معدل حداقل مطلق ماه دی ۵/۱۳ درجه سانتی‌گراد و پایین‌ترین عدد ثبت شده به تعداد ۱۳/۶ درجه سانتی‌گراد به همین ماه تعلق دارد. در طول ۵ ماه از سال معدل حداقل‌های مطلق کمتر از صفر و معدل حداقل‌های مطلق در گرم‌ترین ماه‌های سال ۱۴/۴ درجه سانتی‌گراد و پایین‌ترین مشاهده به مقدار ۱۱ درجه سانتی‌گراد است.

بالاترین تعداد روزهای همراه با یخبندان به تعداد متوسط ۷۵/۱۹ روز در ماه به دی تعلق دارد. بالاترین روزهای مشاهده‌شده ۲۶ روز و کمترین آن ۴ روز بوده است.

به دلیل کاهش دمای هوا در طول شب و اوایل صبح رطوبت نسبی افزایش می‌یابد. در خرم‌آباد بین ماه‌های آذر تا اردیبهشت رطوبت نسبی هوا بالاتر از ۷۰ درصد است. بالاترین رطوبت نسبی ماه‌های مهر، آبان و اردیبهشت نیز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. از ماه خرداد به بعد رطوبت نسبی به تدریج کاهش پیدا می‌کند و در مرداد به کمترین میزان خود می‌رسد. رطوبت نسبی هوا در طول شب‌های ماه مرداد به حدود ۳۴/۳ درصد می‌رسد. انحراف معیار و ضریب تغییرات رطوبت نسبی در تمام طول سال کمتر از بیست درصد است و این مساله نشانگر نوسان کم رطوبت هوا در خرم‌آباد است.

رطوبت نسبی هوا در طول ماه‌های آبان تا اسفند بالاتر از سایر ماه‌ها است. در طول این ماه‌ها رطوبت نسبی هوا بالای ۴۰ درصد است. با این همه به جز در دو ماه آذر و دی از ۵۰ درصد بالاتر نمی‌رود.

پایان پیام

به نقل از مجموعه خرم‌آباد شناخت، جلد اول، سرگذشت خرم‌آباد – صفحه ۱۲۲ و ۱۲۳

کد خبر : 19543 ساعت خبر : 2:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19543
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات