گلونی

اتوبیوگرافی شاه عباس اول در مقام گورخانه

کتاب «مقام گورخانه» اتوبیوگرافی یا زندگی‌نامه خودنگاشت از شاه عباس اول است که به قلم محمداسماعیل حاجی‌علیان نگاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حاجی‌علیان درباره این رمان که نهمین اثر داستانی وی است، گفت: در این رمان مخاطب حس می‌کند شاه عباس یک اتوبیوگرافی از خودش نوشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: در این اثر سعی کردم از موسیقی مقامی ایرانی نیز بهره بگیرم و هر کدام از فصل‌ها را بر این منوال بنویسم. در اصل این اثر موسیقی حماسی بازپس‌گیری تبریز از دست ترکان عثمانی توسط سپاهیان شاه عباس است.

حاجی‌علیان درباره منابع استفاده شده در نگارش این اثر هم گفت: عادت دارم در نگارش داستان از منابع و کتاب‌های مختلف بهره‌ بگیرم، در اصل تلاش کرده‌ام رویدادهای شکل گرفته در تاریخ را حفظ کنم اما در زمان‌بندی‌ها و و نقش آدم‌ها تا حدودی تغییرات را اعمال کنم.
رمان «مقام گورخانه» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان، در ۸۴ صفحه با قطع رقعی و شمارگان ۲۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شده است.

پایان پیام

تعریف اتوبیوگرافی

خودزندگی‌نامه، اتوبیوگرافی، خویش‌نامه، حسبِ‌حال، یا سرگذشت خود، زندگی‌نامه‌ای است که به‌دستِ خودِ فرد نوشته می‌شود.

در روایت‌شناسی، خودزندگی‌نامه روایتی است دربارهٔ نویسنده که آشکارا یا به‌طور ضمنی ادعا می‌کند حقیقی یا به عبارت دیگر غیرداستانی است. خودزندگی‌نامه‌ها فرم‌های گوناگونی دارند و حتی ممکن است مانند کتاب تعلیمات هنری آدامزروایت سوم‌شخص داشته باشند. خودزندگی‌نامه مفهوم قرص و محکمی نیست و این حوزه پر است از روایت‌هایی که در قلمرو نامشخص بین خودزندگی‌نامه و داستان قرار می‌گیرند؛ مانند رمان چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی اثر جیمز جویس یا کتاب زن جنگجو: خاطرات گذار نوجوانی در میان ارواح اثر م‍ک‍س‍ی‍ن ه‍ان‍گ ک‍ی‍ن‍گ‍ست‍ون.

خودزندگی‌نامه اندکی در ذات با کتاب‌های خاطرات تفاوت دارد. در حالی که خودزندگی‌نامه نوعاً بر زندگی، سرگذشت و چگونگی گذران زندگی نویسنده‌اش تمرکز دارد، خاطرات و یادداشت‌ها تمرکز باریک‌بینانه و ژرف‌نگرانه‌تری بر خاطره‌ها، احساس‌ها و عاطفه‌های نویسندهٔ خویش دارند. خاطره‌نوشت‌ها اغلب توسط سیاست‌مداران و فرماندهان نظامی، به عنوان راهی برای ثبت و نشر عمومی گزارشی از کارهای برجستهٔ خود نوشته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل