گلونی

خاطرات ایران به چاپ ششم رسید

کتاب خاطرات ایران ترابی که برای نخستین بار در سال ۹۰ به قلم شیوا سجادی منتشر شده بود به چاپ ششم رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کتاب «خاطرات ایران» مجموعه خاطرات ایران ترابی است. وی در سال ۱۳۳۴ در تویسرکان همدان متولد شد. علاقه به تحصیل باعث شد بتواند در برابر مشکلات پیش رویش بایستد و با وجود چند سال ترک تحصیل با هدف خدمت به مردم وارد کار درمان شد.
از همان روزهای آغازین جنگ ترابی به صورت داوطلب در سن ۲۴ سالگی راهی مناطق مورد هجوم می‌شود و از اتفاقاتی که به چشم خود در آن دوران دیده سخن می‌گوید.
کتاب «خاطرات ایران» متشکل از ۲۲ فصل، گوشه‎هایی از زندگی این زن دلاور را روایت می‎کند. فصول ابتدایی کتاب گزیده‌ای است از خاطرات دوران کودکی او، در دهه‎های ۳۰ تا ۵۰ که بیشتر صرف تلاش‎های او برای کسب تخصص در زمینه مامایی و کمک به زنان روستایی می‎شود. با مهاجرت ایران ترابی به تهران، در سال ۵۷، برگ تازه‎ای از زندگی او ورق می‎خورد.
دوران دفاع مقدس که فرامی‎رسد کتاب حال و هوای تازه‎ای پیدا می‎کند. او جزو اولین گروه پزشکی است که به مناطق جنگی اعزام می‎شود. شرایط سخت جنگ از او یک تکنیسین بیهوشی زن می‎سازد که در سن چهل و چند سالگی حتی اگر همه مردها بسیج شوند، نمی‎توانند کار او را انجام دهند.
به گفته شیوا سجادی، تدوینگر کتاب، آغاز مصاحبه و تحقیق پیرامون روایت‎های ایران ترابی به سال‎های ۸۳ و ۸۴ برمی‎گردد و حاصل آن حدود پنجاه ساعت مصاحبه ضبط ‌شده است. با این حال، تا آخرین مراحل و پیش از سپردن کار به دست ناشر، که انتخاب و گویا کردن عکس‎ها بود، فرصت پرسش و واکاوی محفوظات ذهنی راوی از دست داده نشد تا اطلاعات تازه‎افزوده و مستند ایران ترابی فضای روشن‎تری را پیش ‎روی مخاطب بگشاید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل