رهبر بلغاری ارکستر سمفونیک را تمرین داد

اولین جلسه تمرین ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ایوان الیو صبح امروز با حضور تمام نوازندگان در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ایوان الیو رهبر بلغاری که شب گذشته وارد تهران شد، اولین جلسه تمرین ارکستر سمفونیک تهران را برای اجرا کنسرت «ارمیا» برگزار کرد. کنسرت «ارمیا» سمفونی وحدت و هم زیستی اقوام ایرانی پیرامون دریاچه ارومیه است که به آهنگسازی و مدیر هنری سعید شریفیان اجرا خواهد شد.

کنسرت «ارمیا» با مشارکت بنیاد رودکی و اداره کل ارشاد آذربایجان غربی ۲۶ تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

پایان پیام

ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران بزرگترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران است. این ارکستر در سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مین باشیان و با نام ارکستر بلدیه آغاز به فعالیت نمود. فعالیت ارکستر سمفونیک تهران طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ با وقفه روبرو شد تا این‌که در اسفندماه ۱۳۹۳ مجدداً با رهبری علی رهبری آغاز به کار کرد.

پس از استعفای علی رهبری در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ و عدم دعوت دوباره ایشان، ارکستر سمفونیک تهران توسط شورای هنری با حضور شهرداد روحانی به عنوان رهبر، اداره می‌شد.در مرداد ۱۳۹۵، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی اعلام کرد که شهرداد روحانی به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده.در زمستان ۱۳۹۸ با خروج ناگهانی شهرداد روحانی از ایران، ارکستر سمفونیک تهران دچار حاشیه های زیادی شد تا اینکه در اول خرداد ۱۳۹۹ شهرداد روحانی که در آمریکا به سر می‌برد، از طریق اینستاگرام اعلام استعفا کرد.

نخستین بار در ۱۳ آذر ۱۳۱۲ به رهبری غلامحسین مین باشیان و با نام ارکستر سمفونی بلدیه (شهرداری) فعالیت خود را آغاز نمود. این ارکستر که ۴۰ نوازنده داشت، نخستین کنسرت خود را در مهرماه ۱۳۱۳ در سالن سینما هما به مناسبت جشن هزاره فردوسی برگزار کرد. با اضافه شدن ۱۰ نوازنده اهل چکسلواک، ارکستر به اجرای برنامه ادامه داد. این وضعیت تا سال ۱۳۲۰ ادامه داشت، در آن سال به دلیل تبعات جنگ جهانی دوم، مین باشیان برکنار شد و نوازنده‌های خارجی نیز به کشورشان بازگشتند.

کد خبر : 21246 ساعت خبر : 9:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21246
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات