گلونی

قضات شعب قضایی آموزش محیط زیستی می‌بینند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شعب قضایی تخصصی محیط زیست در ۳۰ استان کشور ایجاد شده و به صورت تخصصی به جرایم محیط زیستی رسیدگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، محمد مجابی افزود: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بحث محیط زیست و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط ایشان، در همایش حقوق محیط زیست رییس قوه قضائیه بر ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به جرایم در حوزه محیط زیست تاکید کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس اکنون در بسیاری از استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تهران، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد شعب تخصصی نسبت به رسیدگی جرایم زیست محیطی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در هر کدام از استان‌ها از یک تا پنج شعبه تخصصی تشکیل شده است که تمامی پرونده‌های مربوط به جرایم زیست محیطی به این شعب ارجاع می‌شود.

مجابی گفت: اما آنچه که اهمیت دارد این است که این شعب ورود تخصصی به موضوع خواهند داشت و مرجع رسیدگی کننده قضایی با اشرافی که به مساله محیط زیست دارد دقیق‌تر نسبت به مساله ورود می‌کند.

آموزش قضات و دادرسان شعب قضایی محیط زیست

وی اظهار کرد: در بحث‌هایی که بین قوه قضاییه و سازمان حفاظت محیط زیست و تفاهم نامه‌ای که با وزارت دادگستری به امضا رسیده است، در پی این هستیم که آموزش‌های تخصصی برای قضات و دادرسان شعب تخصصی در حوزه محیط زیست را فراهم کنیم تا بیشتر نسبت به این مسائل دقت و وقوف داشته باشند و از اطلاعات دقیق روز برخوردار شوند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نکات بسیار مهم این است که در دو سال اخیر دادگاه‌های مختلف برخوردهای محکمی با تخلفات محیط زیستی به خصوص در حوزه شکار داشتند و در موارد متعددی احکامی مبنی بر حبس تا چند سال، مصادره سلاح و از رده اسلحه شکاری خارج شدن سلاح آن‌ها را شاهد هستیم که تاثیر بسیار مهمی در میان متخلفان حوزه شکار خواهد داشت.

مجابی افزود: امیدواریم با افزایش آگاهی‌های عمومی و سرزنش کردن عامه جامعه نسبت به متخلفان حوزه شکار کمتر شاهد تخلف در حوزه مورد نظر باشیم و تلاش ما این است همانطور که توانستیم آرای محکمی در حوزه تخلفات شکار از دستگاه قضایی داشته باشیم در حوزه‌های آلودگی نیز بتوانیم از چنین امکاناتی برخوردار باشیم.

وی با تاکید بر این مساله که این شعبه‌ها در واقع شعبه‌های جدید نیستند اظهار کرد: با توجه به حجم پرونده های تخلفات محیطی زیستی در این استان تعدادی از شعبات (از یک تا پنج شعبه) برای بررسی تخصصی پرونده‌های محیط زیستی در نظر گرفته می‌شود زیرا با پایین بودن حجم پرونده‌های تخلفات محیط زیستی در یک استان نیازی به ایجاد یک شعبه مستقل نیست، در واقع پرونده‌ها فقط به این شعب داده می‌شود و قضات و دادرسان در این حوزه تخصصی‌تر ورود می‌کنند.

وی درباره نقش مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل محیط زیستی گفت: چندی پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت محیط زیست کشور ارایه کرد بعد از آن در صحبت‌هایی که رییس مجلس و پنج نفر از نمایندگان این نکته ذکر شد که مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد با تصویب و اصلاح قوانین حوزه محیط زیست، توجه و جدیت بیشتری نسبت به این حوزه داشته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل