گلونی

قطاب یزد ثبت ملی شد

مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره ۱۱۸۴ به ثبت ملی رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  محسن ذاکری‌نیا در این‌باره اظهار داشت: قُطّاب از جمله شیرینی‌های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می‌رود.

معاون میراث فرهنگی این اداره کل افزود: این محصول به دلیل وجود مغز بادام و هل ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی‌ها متمایز کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: قطاب یکی از شیرینی‌های شهر یزد است که به عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح می‌باشد و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می‌نمایند. از طرفی باتوجه به اینکه قطاب از شیرینی‌های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده و تعارف قرار می‌گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های ان است.

این مقام مسئول در خصوص تاریخچه این شیرینی تصریح کرد: اگرچه تاریخچه تولید شیرینی به قبل از اسلام باز می‌گردد و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی‌بهره نبوده ولی مستندات موجود در خصوص این شیرینی کم نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار می‌باشد.

لازم به ذکراست: تنها خانواده‌ای که در گذشته به عنوان شاخص شیرینی سازی در این نوع معروف بوده خانواده شب پرساز بوده که درحال حاضر به متوسلیان شهرت دارند.

شایان ذکر است: تاکنون چهل و هفت پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده که از نظر تعداد پرونده‌های ثبت ناملموس در سال نود و چهار، استان یزد رتبه اول را در سطح کشور کسب نموده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل