گلونی

نکوداشت عباس کیارستمی در اتریش

نکوداشت عباس کیارستمی در اتریش

روزگذشته و همزمان با بازگشت پیکر کیارستمی به وطن ‌مراسم باشکوهی با حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه و منتقدین سینمایی و دبیران کانون‌های سینمایی و هنری اتریش در تالار بوعلی خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این‌ مراسم همراه بود با نمایش قطعه‌هایی از سخنان عباس کیارستمی با زیرنویس انگلیسی که برای حاضرین بسیار جذاب بود.

نکوداشت عباس کیارستمی در اتریش

سخنرانان این مراسم دکتر محمدرضا وصفی رایزن فرهنگی و استاد دانشگاه تهران و دکتر هوشنگ الهیاری کارگردان سینما و فیلمساز ایرانی مقیم اتریش و روان‌شناس بود.

دکتر وصفی به جایگاه مهم کیارستمی در سیر تاریخ هنر و ادبیات ایران پرداخت و گفت، بیش از هزار سال زبان ادبیات و شعر ایرانی در خدمت صور خیال بوده و ادیب ایرانی سخن گفته و شعر سروده تا از طریق آن تصویر بسازد. به عبارتی لفظ در خدمت تصویر بوده است و نمونه بارز آن شاهنامه است‌‌. اما کیارستمی نخستین کسی است که این رابطه را معکوس می‌کند یعنی تصویر می‌سازد تا از ان سخن، شعر، تعقل و حکمت برآید و به عبارتی تصویر در خدمت لفظ و سخن‌ می‌ایستد. سخنی که وظیفه‌اش تامل و تعقل است.

این بدان معنا است که یک وارونگی فوق‌العاده جذاب و بدیع در سیر تاریخ هنر و ادبیات ایران با کیارستمی روی داده است.

به دنبال آن دکتر الهیاری سخن گفت و نقش بلند کیارستمی را در سینمای جهانی بر شمرد و اینکه چگونه او توانسته است به چهره‌ای ماندگار و بزرگ برای قرن خود تبدیل شود.

وی گفت اتریش باید مفتخر باشد که در سال‌های گذشته میزبان و تکریم‌کننده این بزرگ مرد تاریخ سینما و ایران بوده است.

در این مراسم دو تن از دانش آموختگان سطوح عالی موسیقی در اتریش به نام‌های محمدرضا آذین و ایمان خمر قطعاتی را با تکنوازی نی، تار و سنتور به کیارستمی تقدیم کردند.

در مراسم یاد شده، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزیر فرهنگ اتریش به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی قرائت و به زبانهایی آلمانی و انگلیسی ترجمه و توزیع شد. ‌

دفتر یادبود این مراسم که پر است از بیان احساس‌های بلند جامعه هنری و سینمایی اتریش به کیارستمی، به زودی، پس از رویت خانواده ایشان، به موزه سینمای ایران تقدیم خواهد شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل