گلونی

پیکر زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب تشییع شد

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب، استاد موسیقی ایران صبح امروز با حضور اهالی موسیقی، شاگردان وعلاقه‌مندان وی از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب، استاد موسیقی ایران و نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی صبح امروز با حضور  چهره‌های شاخص ومسئولان فرهنگی، هنرمندان موسیقی، شاگردان وعلاقه‌مندان وی از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد سریر، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در جایگاه حاضر شد و گفت: استاد مصطفی کمال پورتراب از جمله هنرمندانی بودند که به معنا و مفهوم واقعی کلمه می‌توانیم نام استاد را برای وی به کار گیریم. او شاگردان زیادی داشت که هم اکنون این شاگردان به عنوان استاد فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه می‌دهند.

استاد پورتراب نمادی از کوشش و بهره‌گیری از زندگی بود

وی افزود: وسعت دانش و تجربه به همراه حافظه قوی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد زنده یاد کمال پورتراب بود که برای همه ما آموزنده است. او علاوه بر تسلط بر موسیقی ملی و موسیقی جهانی در حوزه شریعت، مبانی دینی، ریاضی، ادبیات و حتی کاربرد کامپیوتر تجربه‌های گرانبهایی داشت. او هنرمندی بود که با تمام توان خود برای اعتلای هنر موسیقی تلاش کرد و به اعتقاد من نمادی از کوشش، تلاش و بهره‌گیری از فرصت‌های زندگی بود که تا آخرین ساعات گرانبهای خود به آن توجه می‌کرد.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه گفت: زنده‌یاد پورتراب همیشه نگران شاگردانش بود. وی هنرمندی بود که همواره به داشتن شاگردانش افتخار می‌کرد و عشق او در آرزوی سرافرازی کشور و مردم یکی از نکاتی بود که هیچ گاه آنها را فراموش نخواهم کرد. موفقیت شاگردانش دلمشغولی همیشگی ایشان بود. امیدوارم جوانان و ما هنرمندانی که در سال‌های دور افتخار شاگردی در مکتب وی را داشتیم از داشته‌های این هنرمند پند گرفته و استفاده کنیم و بتوانیم از این آموزه‌ها برای ادامه دادن ارزش‌های ایشان استفاده کنیم.

با اندیشه پورتراب وداع نکنیم

در ادامه سید‌عباس سجادی (مجری) از  حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) برای سخنرانی دعوت کرد. نوربخش در ابتدای سخنانش گفت: این لحظات چقدر سخت است که باید با یک استاد واقعی، کسی که برای همه ما پشت و پناه، حامی و معلم بود وداع کنیم. امروزخواستم که از طرف شورای عالی خانه موسیقی و از طرف استاد شجریان عزیز، رئیس محترم شورای عالی خانه موسیقی- که همین لحظه برای ایشان آرزوی سلامتی داریم- خدمت جامعه موسیقی و خانواده محترم استاد پورتراب عرض تسلیت  داشته باشم.

نوربخش گفت: ما شخصیتی را از دست دادیم که بی‌نظیر وکم نظیر بود. کسی که  این توفیق را داشت که بیش از هفت دهه از عمرش را معلم باشد و تا آخرین لحظات عمرش این معلمی را داشت و در هر جلسه‌ای که حضور پیدا می‌کرد سعی می‌کرد برای اطرافیان آموزنده باشد. ایشان هیچ‌وقت از آموختن عار نداشت و با همه بزرگی و استادی‌اش این را عار نمی‌دانست که چیزی را از یک جوان یاد بگیرد و این را بیان می‌کرد و از آن فرد تشکر می‌کرد.

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش گفت: بزرگ‌ترین خصلتی که استاد پورتراب داشتند بخشندگی ایشان بود و هیچ دلبستگی به دنیا و ظواهر دنیا نداشتند. تمام کلاس‌هایی که داشتند به‌طور رایگان تدریس می‌کردند و حتی در صورت نیاز به شاگردانشان کمک هم می‌کردند. شنبه گذشته که در خدمت ایشان بودم صحبت‌ها ونصایحی داشتند و باز برای هر نوع همکاری اعلام آمادگی کردند. در انتخابات خانه موسیقی با انگیزه و شور کاندیدا شدند و خودشان را در معرض رأی گذاشتند و این خصلت کمی نیست.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت: استاد پورتراب در جلسات شورای عالی با اینکه از نظر سنی از همه بزرگتر بودند، ریاست شورا را به استاد شجریان سپردند و گفتند چون ایشان شخصیتی است که بسیار کارسازتر و موثرتر هستند.

نوربخش در ادامه با اشاره به کسانی که همواره در کنار زنده‌یاد پورتراب بودند گفت: باید چند تشکر کنم از کسانی که در این سال‌ها و بعد از فوت همسر استاد پورتراب که تنها شده بودند به ایشان خدمت می‌کردند. افراد وفاداری با صفا و صداقت در کنار ایشان بودند. یکی از این افراد خانم نازنین جلالی هستند که من در این سال‌ها شاهد بودند استاد پورتراب از ایشان راضی بودند و مانند یک دختر که مراقب پدرش است از استاد مراقبت می‌کردند. آقایان دکتر پویان آزاده، فرشاد شیخی هم از همین افراد بودند که در کنار استاد پورتراب حضور داشتند.

نوربخش در پایان گفت: همچنین آقای حمیدرضا عاطفی، معاون محترم اجرایی خانه موسیقی  وپژوهشگر گرامی از کسانی بودند که همواره در کنار آقای پورتراب همواره حضور داشتند. امیدوارم خداوند روح استاد پورتراب را قرین رحمت قرار دهد و ما با پیکر پورتراب وداع کنیم و  با اندیشه پورتراب وداع نکنیم که او دانشمند و پژوهشگر و جویای علم و هنر و منادی وحدت بود.

پورتراب در کسوت معلمی هر آنچه داشت می‌بخشید

در ادامه داود گنجه‌ای، عضوشورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی در جایگاه سخنرانی حاضر شد و به نقل خاطره‌ای از دیدارهایش با استاد پورتراب پرداخت. گنجه‌ای در بخشی از سخنانش گفت: یکبار ایشان سرزده به همراه آقای عاطفی به منزل ما آمدند از همسرم تشکر کردند و گفتند از اینکه از داود من مراقبت می‌کنید متشکرم و گویا من هم مانند فرزندان ایشان بودم. بعد از این صحبت‌ها با هم همنوازی ویولن و پیانویی داشتیم.

گنجه‌ای در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پورتراب گفت: در کسوت معلمی آنچه را که داشت می‌بخشید. ایشان هیچوقت حتی یک ریال تقاضای پول یا وام نکرد اما سازش را به کسی بخشید که فکر می‌کرد حقش در یک جشنواره ضایع شده است. ایشان بسیار راحت از دنیا رفت.

وی افزود: استاد پورتراب همیشه خوب و سالم زندگی کرد و همیشه از خواهر برادرشان یاد می‌کرد که اینها را بزرگ کرده‌اند. آقای پورتراب در حین عشق و انجام وظیفه درگذشت. ایشان همیشه توصیه می‌کرد در خانه موسیقی نباید اختلافات زیاد باشد که مبادا کسانی سو استفاده کنند.

گنجه‌ای در پایان سخنانش برای سلامتی محمدرضا شجریان، رئیس شورای عالی خانه موسیقی آرزوی سلامتی کرد.

استاد پورتراب از نسل شکوهمند، با معرفت و عزتی بالا بود

در ادامه مراسم، شهرام ناظری (خواننده پیشکسوت موسیقی ایران) در جایگاه حاضر شد و گفت: من از جمله هنرمندانی بودم که در طول این ۳۷ سال به صورت انفرادی فعالیت می‌کردم و عضو هیچ دسته و گروهی نبودم و حتی در بسیاری از جلساتی که حضور پیدا می‌کردم به دلیل انرژی‌های منفی که از این برنامه‌ها دریافت می‌کردم ترجیح می‌دادم حضور آنچنانی در ماجرا نداشته باشم اما وقتی که استاد پورتراب را می‌دیدم عشق می‌کردم و از او انرژی مثبت می‌گرفتم. او یکی از امیدهای من در موسیقی بود که متاسفانه از دنیا رفت.

شهرام ناظری گفت: نسل استاد مصطفی کمال پورتراب نسل شکوهمندی بود که از معرفت بالا و عزت طبع بزرگی برخوردار بودند، او هنرمند بسیار بزرگی بود که‌ای کاش قدر او را بیشتر می‌دانستیم. کاش کاری می‌کردیم که از معرفت استاد و شکوهمندی وجود ایشان درس بگیریم. ای کاش ذهن‌های کوچک را کنار بگذاریم و مثل این هنرمند همواره به پندآموزی توجه کنیم اما هیچ وقت این کار را نمی‌کنیم و هر روز بدتر می‌شویم. استاد مصطفی کمال پورتراب یکی از کسانی بود که من عاشقش بودم و وقتی او را می‌دیدم روحم شاد می‌شد و از او انرژی می‌گرفتم.

شهرام ناظری در پایان سخنانش قطعه آوازی با شعر مولانا به یاد استاد مصطفی کمال پورتراب خواند و سپس پیکر استاد پورتراب روی دست علاقه‌مندان تشییع و برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.

لازم به توضیح است،  مراسم یادبود زنده‌یاد پورتراب روز شنبه ۵ تیرماه، از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

خروج از نسخه موبایل