آغاز عملیات مرمت پل گپ (صفوی) خرم‌آباد

غلامرضا سلیمانی از آغاز عملیات مرمت پل گپ (صفوی) خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ضمن اعلام این خبر گفت: پل گپ یا صفوی بر روی رودخانه شهر خرم‌آباد و در مرکز فعلی این شهر واقع شده است که دو بخش شرقی و غربی شهر را به هم می‌پیوندد، طول این پل بیش از ۳۵۰ م‌تر، عرض آن ۸/۵ متر و بلندای آن از کف رودخانه تا لبه پل ۸ متر است.

سلیمانی گفت: این پل ۲۰ چشمه طاق آجری از نوع تیزه‌دار و ۲۱ پایه با موج‌شکن‌هایی از سنگ پاک‌تراش و مثلثی شکل دارد. بنای اولیه پل متعلق به دوره صفویه-قاجاریه است و به شماره ۲۳۵۴ مورخ ۱۳۷۸/۴/۲۹ هجری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتباری بالغ بر ۱۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال عملیات مرمت پل گپ را آغاز نموده است.

محمدرضا اسدی گفت: اقدامات مرمتی این فاز شامل جمع‌آوری الحاقات و بارگیری مواد حاصله از عملیات مرمت، تمیزکاری محیط و نمای پل، ترمیم و تعویض مصالح آسیب دیده چشمه طاق‌های مورد تردد وسایط نقلیه با آجر سنتی و مطابق الگو اولیه، خالی‌کردن بند‌های فرسوده و اجرای بندکشی با ملات ماسه و سیمان و شن شسته الک‌شده در نما می‌باشد.

پایان پیام

کد خبر : 21407 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21407
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات