انتخاب آشپز برگزیده با حضور داوران ملی و محلی

معاونت گردشگری سازمان به منظور ترویج فرهنگ غذا‌های ملی و بومی و منطقه‌ای استان‌ها و همچنین ترویج سفره‌های ایرانی و احیاء دوباره فرهنگ استفاده از غذاهای بومی و اصیل هر منطقه در بین مردم و خانواده‌ها و ترویج دوباره طبخ و ارائه غذا‌های سنتی؛ بومی و محلی هر منطقه در رستوران‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا؛ هتل‌های هر شهر و استان مبادرت به برگزاری «جشنواره سفره ایرانی؛ فرهنگ گردشگری کرده است، این جشنواره در قالب ۸ گروه استانی و با حضور شرکت‌کنندگان گروهای حرفه‌ای دست‌اندرکار در صنعت تغذیه و غذا برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران که میزبانی اولین گروه استانی این جشنواره را بر عهده دارد، گفت: اولین گروه این جشنواره شامل شرکت‌کنندگان استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و قزوین است و جشنواره در مجتمع تفریحی بام سبز رامسر در مجاورت تله کابین بزرک شهر رامسر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود، بخش اصلی شامل شرکت کنندگان استان‌های گروه اول که در مسابقه این جشنواره با زیر گروه‌های حرفه‌ای واجد شرایط در امر تهیه طبخ و توزیع غذا برگزار می‌شود و محدودیتی در تعداد زیر گروه‌های هر استان که در این بخش جشنواره حضور می‌یابند، وجود ندارد.

بزرگ‌نیا ادامه داد: هر استان و زیر گروه‌های مربوطه در ۴ بخش تخصصی شامل پیش‌غذا، غذای اصلی، دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها و دسر‌ها در این مسابقه و جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران اضافه کرد: داوری این مسابقات نیز در دو بخش صورت می‌گیرد، مرحله اول داوری در انتخاب آشپز برگزیده بصورت متمرکز و کاملا تخصصی است که توسط ۵ نفر داور شامل ۳ نفر داور ملی و ۲ نفر داور محلی انجام خواهد شد و مرحله یا بخش دوم داوری شامل نظر سنجی مردمی است که از طریق توزیع فرم نظرسنجی بین مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: علت توجه به غذا و برگزاری این جشنواره ملی سراسری این است که غذا به همراه فرهنگ محلی، نوع پوشش محلی و معماری محلی از ارکان چهارگانه فرهنگ هر منطقه محسوب می‌شود و هدف دیگر این جشنواره معرفی و ارائه غذاهای محلی آن در منوی غذای رستوران‌ها و هتل‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های جذب و جلب گردشگر است زیرا غذا به همراه سایر جاذبه‌ها از دلایل و علت‌های مهم، قوی و موثر در جلب گردشگر به جوامع شناخته شده و اثبات شده است.

بزرگ‌نیا ادامه داد: همچنین در حاشیه این جشنواره و بیرون از فضای رقابت استان‌های اصلی، شرکت‌کنندگانی از همه استان‌های کشور به‌صورت دعوت و شرکت عمومی در زمینه غذا و صنعت غذا به رقابت فروش و ارایه محصولات فرهنگی و غذایی خود خواهند پرداخت و مراسم و آیین‌های استانی مرتبط با غذا، میزبانی، سفره آرایی و غذا برگزار می‌کنند.

وی در پایان گفت: از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای این جشنواره همچنین به صنعت رستوران داری و اجزای تشکیل دهنده این صنعت و صنایع وابسته و مرتبط با امر تغذیه و غذا و معرفی به گروه‌های علاقه‌مند شامل هتلداران، رستوران‌داران و خانواده‌ها می‌توان نام برد.

پایان پیام

کد خبر : 21884 ساعت خبر : 1:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21884
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات