بررسی ژنتیک ساکنان ده‌هزار سال پیش لرستان

پایگاه خبری گلونی، دکتر عطا حسن‌پور: این پژوهش به همت دکتر فرناز بروشکی از دانشگاه ماینس آلمان، دکتر مرجان مشکور از موزه تاریخ طبیعی پاریس، دکتر فریدون بیگلری از موزه ملی ایران، دکتر کامیار عبدی از دانشگاه کالیفرنیا و دکتر حسین داودی از دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته  و حاوی اطلاعات انسان‌شناسی ارزشمندی در خصوص ساکنان اولیه لرستان است.

این اطلاعات جدید با استخراج توالی ژنوم باستانی و ایزوتوپ نمونه‌های استخوان انسان از تپه عبدالحسین شهرستان دلفان اطلاعات جدیدی درباره تبار و نوع تغذیه کشاورزان اولیه زاگرس به دست آمده است. در کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه که باستان‌شناس انگلیسی، جودیت پولار در دهه ۱۳۵۰ انجام داد، تعداد هفت اسکلت انسانی از دوره نوسنگی کشف شد که همگی در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند.

در مطالعات اخیر سه اسکلت نمونه‌برداری شده و به هدف استخراج دی‌ان‌ای باستانی آزمایش شدند. تاریخ‌گذاری‌های رادیوکربن که روی این اسکلت‌ها انجام شده نشان می‌دهند که آنها به تاریخی بین ۸۲۰۰ تا ۷۷۵۰ پیش از میلاد مربوط هستند. یکی از آنها اسکلت زنی است که بر اساس اندازه‌گیری استخوان‌ها، قامت وی حدود ۱۵۴ تا ۱۶۳ سانتیمتر تخمین زده شده است. فرسودگی مفصل در استخوان‌های کتف، زند زیرین و مچ دست، و پوسیدگی دندان‌ها به دلیل مصرف زیاد کربوهیدرات شناسایی شده است.

نمونه دیگر با توجه به میزان رشد دندان و اندازۀ استخوان‌های بلند به کودکی بین ۷ تا ۸ سال تعلق دارد که دندان‌های شیری آن به شدت ساییده شده است. آزمایش ایزوتوپ استخوان‌ها نشان داده که خوراک ساکنان تپه عبدالحسین در حدود ۱۰ هزار سال پیش بیشتر متکی بر غلات بوده که نشانه کشت غلات و آغاز کشاورزی در این منطقه از لرستان است.

نتایج مطالعات بقایای انسانی تپه عبدالحسین را تیمی از پژوهشگران شامل ۳۲ متخصص ژنتیک، باستان‌شناس و باستان‌جانورشناس از کشورهای ایران، آلمان، فرانسه، انگلستان، سویس، ایرلند، سوئد انجام داده‌‌اند که در روز پنج شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۵ در ژورنال معتبر علوم (Science) منتشر شده است. انتشار این نتایج جدید بازتاب فراوانی در خبرگزاری‌های جهان داشت و نشان می‌دهد که برخلاف تصورات قبلی مبنی بر تک منشا بودن آغاز کشاورزی در هلال حاصلخیزی، این رویداد مهم تاریخ بشری در چندین نقطه و تقریبا به طور همزمان آغاز شده است.

پایان پیام

کد خبر : 21945 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات