برگزاری نمایشگاه آثار سفر ناصرالدین‌شاه به فرنگ

همزمان با نشست «بررسی تاریخی سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و دستاوردهای آن»، نمایشگاهی از آثار مربوط به این سفر در کتابخانه ملی برپا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نمایشگاه قرار است تصاویر بازدید ناصرالدین شاه از مکان‌های مختلف کشورهای انگلستان و فرانسه، در قالب فوم برد، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

همچنین روزنامه‌های لاتین و فارسی منعکس کننده اخبار سفر ناصرالدین شاه، از دیگر آثاری است که کتابخانه ملی قصد دارد در این نمایشگاه، برای بازدید عموم نمایش دهد.

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری این نمایشگاه، نمایشگاه مجازی این منابع نیز بر روی وب سایت سازمان به نشانی www.nlai.ir قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از روز ۲۲ تیرماه به مدت یک هفته به نشانی کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی ایران مراجعه و از آثار به نمایش درآمده در آن دیدن کنند.

پایان پیام

ناصرالدین شاه

ناصرالدین‌شاه (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – درگذشتهٔ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبلهٔ عالم»، «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید.

او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین‌شاه اولین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیئت حاکمه برای بازدید از تمدن و تکنولوژی غرب عازم اروپای نوین شد. ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۵ خورشیدی و در آستانه مراسم پنجاهمین سال پادشاهی‌اش به ضرب گلوله در سن ۶۵ سالگی ترور شد. او را در حرم عبدالعظیم حسنی در ری به خاک سپردند.

از پیشامدهای مهم این دوران شورش حسن خان سالار پسر الله‌یار خان آصف‌الدوله صدراعظم فتحعلی شاه بود که پس از پایان پادشاهی محمد شاه سر به شورش برداشته بود. امیرکبیر مرادمیرزا حسام‌السلطنه را برای سرکوبی وی فرستاد، که پس از سه سال کشمکش سرانجام این غائله با کشته‌شدن سالار پایان یافت. هم چنین در این دوران سران بابی سرکوب شدند و خود باب نیز تیرباران شد.

کد خبر : 20895 ساعت خبر : 1:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20895
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات