داروخانه‌های گیاهی زنجیره‌ای تاسیس می‌شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاسیس داروخانه‌های گیاهی در کشور خبر داد و گفت: آیین نامه داروخانه‌های یاد شده ابلاغ شده است و مجوز آن‌ها به زودی صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدحسن هاشمی روز شنبه در حاشیه مراسم ادغام طب سنتی در شبکه بهداشتی- درمانی کشور درباره داروخانه‌های گیاهی گفت: به زودی شاهد تاسیس داروخانه‌های یاد شده در کشور خواهیم بود.

وی افزود: مجوز داروخانه‌های گیاهی به صورت داروخانه‌های زنجیره‌های صادر می‌شود و این مراکز مستقل از داروخانه‌های شیمیایی تشکیل می‌شوند.

وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی گفت: پیشنهاد پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی به شورای عالی بیمه ارائه شده است اما می‌دانیم که بیمه‌ها با مشکلات مالی شدیدی رو به رو هستند و طلبکاران زیادی دارند که امیدواریم در لایحه بودجه سال ۹۶، اعتبار لازم برای پوشش داروهای گیاهی در بودجه بیمه‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: داروخانه‌های گیاهی به مرور و طی ۲ تا سه دهه در کشور گسترش می‌یابند و می‌توانند جایگزین عطاری‌ها شوند.

هاشمی اضافه کرد: پوشش داروهای طب سنتی در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت نیز پیش بینی شده است اما هنوز بیمه‌ها بودجه‌ای برای این کار اختصاص نداده‌اند در حالی که یکی از راه‌های گسترش طب سنتی، پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی است.

وی گفت: فعلا مردم مجبورند داروهای گیاهی را با هزینه آزاد تهیه کنند، امیدواریم در آینده پوشش بیمه‌ای داروهای طب سنتی رخ دهد اما تا آن زمان با ادغام خدمات طب سنتی در شبکه بهداشتی بخشی از این دارو‌ها مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت درباره نظارت بر عطاری‌ها نیز گفت: فعلا تغییری در فعالیت عطاری‌ها رخ نمی‌دهد، نظارت بر این مراکز از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و صنف عطاری‌ها ادامه دارد.

هاشمی اظهار امیدوار کرد که تخلفات در عطاری‌ها کم شود و برخورد جدی با تخلفات صورت گیرد و حتما ایجاد داروخانه‌های سنتی به بهبود این خدمات کمک می‌کند.

هاشمی گفت: البته وزارت بهداشت برنامه‌های آموزشی متعددی را برای عطاری‌ها اجرا می‌کند و دوره‌های تکمیلی متعددی برای تربیت آن‌ها و آشنایی عطار‌ها با اصول علمی برگزار خواهد شد؛ ضمن ایکه با آ موزش‌های کوتاه مدت به آن‌ها مدرک نیز داده می‌شود.

وی افزود: برخورد با عطاری‌ها فعلا در دستور کار نیست مگر در جاهایی که سلامت و جان مردم در خطر باشد، فعلا بنای وزارت بهداشت بر تشویق است و اما جایی که متوجه شویم جان مردم در خطر است و افرادی برای سودجویی تخلف می‌کنند، وارد می‌شویم و متخلفان را به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: در برخورد با عطاری‌ها به تهدید کردن و بگیر و ببند معتقد نیستیم و این کار را روش خوبی نمی‌دانیم، باید مسیر منطقی و آرامی را برای ساماندهی این حوزه دنبال کنیم.

پااین پیام

کد خبر : 21727 ساعت خبر : 1:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات