دستگیری شکارچی سابقه‌دار در اسپی‌کو خرم‌آباد

مامورین اجرایی حفاظت از محیط زیست یک شکارچی سابقه‌دار را دستگیر کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علیرضا رحیمی مسئول منطقه حفاظت‌شده اِسپی‌کو (سفیدکوه) خرم آباد گفت: طی گشت و کنترل مامورین اجرایی منطقه حفاظت‌شده اِسپی‌کو خرم‌آباد و یگان حفاظت اداره کل در سطح منطقه و بنا بر گزارش‌های واصله مامورین اجرایی موفق شدند پس از کمین و تعقیب و گریز متخلفین، شکارچی سابقه داری را که اقدام به شکار یک راس کل کوهی نموده بود، دستگیر نمایند.

رحیمی افزود: از این متخلف لاشه یک راس کل کوهی کشف و ضبط گردید که پرونده قضایی مربوطه تشکیل و متخلف جهت سیر مراحل قانونی پرونده تخلف، تحویل مراجع قضایی گردید.

مسئول منطقه حفاظت‌شده اِسپی‌کو خرم‌آباد ضمن اعلام این مطلب که طبق آخرین مصوبه شوای عالی محیط زیست جریمه شکار هر راس بز کوهی مبلغ ۱۰ میلیون تومان است، از از همیاران و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی با شماه۱۵۴۰ تماس و موضوع را گزارش نمایند.

پایان پیام

کل کوهی
کَل و بُز گونه‌ای از بز کوهی است. نرها که کَل نامیده می‌شوند شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارند. گسترهٔ زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود. این جانور جد بز اهلی است و در نتیجه بز اهلی هم از نظر علمی زیرگونه‌ای از کل و بز محسوب می‌شود.
کل‌ و بزها معمولاً در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها گاهی به ۵۰۰ رأس هم می‌رسد. در فصل جفت‌گیری بین نرها جدال‌های سختی در می‌گیرد. نرهای قوی‌تر که شاخ بلندتری دارند حرمسرایی (متشکل از پنج تا ۱۵ ماده) تشکیل می‌دهند، کل‌ ها با ژست‌های مختلف و نشان دادن شاخ‌ها و ضرباتی به شاخ هم سعی می‌کنند رقیب را مرعوب کنند و حرمسرایی تشکیل دهند.
دورهٔ بارداری ۱۷۰ روز است. بیشتر ماده‌ها فقط یک بزغاله، برخی دو و به ندرت سه بزغاله می‌زایند. بزغاله‌ها تقریباً بلافاصله پس از تولد توانایی راه رفتن را دارند و در شش ماهگی از شیر گرفته می‌شوند. ماده‌ها بین یک و نیم تا دو ونیم سالگی و نرها بین سه‌ونیم تا چهار سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این پستانداران علفخوار نیز ۱۲ تا ۲۲ سال است.
جثه کل و بز بزرگ‌تر از بز اهلی است. طول سر و تنه آن ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، دم ۱۲ تا ۱۷ سانتی‌متر و ارتفاعش ۶۵ تا۹۰ سانتی‌متر است و ۳۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد.
این جانور از علوفه، بوته‌ها و سرشاخه درختان تغذیه می‌کند. معمولاً صبح زود و اوایل غروب در مجاور صخره‌ها به چرا می‌پردازد. برای استفاده از برگ درختان روی دو پا می‌ایستد، گاهی نیز از طریق شاخه‌های خمیده مجاور سطح زمین به بالای درخت می‌رود.

کد خبر : 21873 ساعت خبر : 1:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21873
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات