ساز با کسی قهر نمی‌کند

پایگاه خبری گلونی، حمید بهروزی‌نیا: یک اصطلاح عجیبی بین نوازندگان متاسفانه رایج شده است که می‌گویند ساز با من قهر کرده است. این موضوع را من از هنرجوهایم اگر بشنوم مشکلی نیست. ولی یک مواقعی از نوازنده‌های حرفه‌ای می‌شنوم، که باید عرض کنم ساز یک شیء هست و نوازنده هست که با نواختن آن به ساز روح می‌بخشد و ساز نمی‌تواند قهر کند.

من نکاتی را در مورد ساز تار می‌خواستم خدمتتان عرض کنم:

سیم‌های ساز هر چند روز یکبار با استفاده از دستمال خشک باید تمیز شوند چون موم، چربی‌ها و عرق دست باعث ناکوکی و جفت نبودم سیم‌ها می‌شوند و همین طور سیم تاریخ انقضا دارد و هرچند وقت یکبار باید عوض شوند و در ضمن از یک جنس باشند.

پرده‌ها زمانی که ضخیم و نازک باشند باعث می‌شوند ساز گِز یا صدای گرفته داشته باشد و به مرور زمان و تمرینات مداوم پرده‌ها تحلیل می‌روند.

مهم‌ترین مسئله‌ای که روی ساز تار همیشه اثر می‌گذارد پوست آن است و بسیار حساس است و کوچکترین رطوبت در فضا باعث می‌شود صدای ساز ۵۰% صدای اصلی را نداشته باشد و این حساسیت به‌قدری زیاد است که حتی زمانی‌که نوازنده بعد از استحمام بلافاصله شروع به تمرین ساز می‌کند چون ساز مستقیماً با بدن فرد در تماس است در آن لحظه بدن فرد مرطوب است و باعث تأثیر روی پوست ساز و نهایتاً صدای ساز می‌شود..

البته نکات  دیگری مانند خورده شدن مضراب، تابیده شدن دسته ساز، درست گره نزدن سیم‌ها و همین‌طور گوشی‌ها نیز بر روی آن اثر دارد ولی من سعی کردم به نکاتی که در تمرینات روزانه مربوط می‌شوند بیشتر اشاره کنم.

و در آخر اوضاع روحی و فیزیکی خود نوازنده هست که کاملاً بر روی مضراب زدن، انگشت گذاری‌ها و حرکت دست تأثیر می‌گذارد.

پس ساز با کسی قهر نمی‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 20966 ساعت خبر : 9:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20966
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات