شماره نهم نشریه میراث ملی منتشر شد

شماره نهم نشریه میراث ملی منتشر شد

شماره نهم نشریه میراث ملی با تلاش معاونت میراث فرهنگی و دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی پس از وقفه‌ای ۴ ساله منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی شماره قبلی نشریه میراث ملی (شماره ۸) قریب به ۴ سال قبل انتشار یافته و از آن زمان تاکنون به دلایلی ادامه چاپ متوقف شد و شماره جدید این نشریه برحسب احساس نیازی که همواره در خصوص موضوع تخصصی حفاظت و مرمت و احیای بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی احساس می‌شد، از سر گرفته شد.

از سرگیری انتشار این نشریه، نتیجه و حاصل اهتمام؛ توجه ویژه، پیگیری و تلاش مجدانه‌ای معاونت، مدیران، کار‌شناسان و پرسنل حوزه معاونت میراث فرهنگی است.

شماره نهم نشریه میراث ملی منتشر شد

این نشریه علاوه بر معاونت‌های سازمان برای تمام مدیریت‌ها و ادارات کل ستادی و استانی سازمان دانشگاه‌ها ومراکز اموزش عالی و مراکزی که در آن‌ها رشته‌های تاریخ و معماری و مرمت و باستان‌شناسی تدریس می‌شود و همچنین مرکز اسناد ملی ایران و کتابخانه ملی ایران ارسال می‌شود.

در شماره‌های گذشته این نشریه تاکید و مرکزیت موضوع در مبحث حفاظت در مفهوم عام، حفاظت فیزیکی و حفاظت با استفاده از روشهای مرمت و احیاء در کانون توجه قرار داشته ولی در شماره جدید به دلیل اعلام شروع دوباره انتشار و اعلام هویت و حیات دوباره نشریه تخصصی حوزه معاونت میراث فرهنگی، به موضوعات متنوع تری از جمله اماکن فرهنگی تاریخی، اقامتگاه‌ها، بنا‌ها، پایگاه‌های حفاظت از میراث فرهنگی و مشاهیر و اساطیر حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی پرداخته شده است.

این نشریه با یادداشتی از مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان سرآغاز منتشر شده است که بخشی از این متن را در ادامه می‌خوانید:

 «سرزمین ایران پس از گذشت هزارهه‌اى تمدن‌ساز و تاریخى، میراثدارى شایسته از پیشینیان فرهنگ‌مدار خویش است. پاسداشت و نکوداشت این برنامه‌ریزى کلان با اهداف بلندمدت یادگار‌ها و یادبودهاى کهن، نیازمند فرهنگ و نگرشى واقع گرایانه در ساختار فرهنگى است.

هدف فرجامین سازمان میراث فرهنگى، صنایع دستى و گردشگرى از ثبت آثار فرهنگى تاریخى در فهرست ملى و جهانى، حفظ و صیانت از این آثار، از جمله، ایجاد پویایى و سرزندگى در محوطه هاى باستانى، به ویژه آثار ملى و جهانى است.

همه تلاش‌ها در این بخش همراستا با شناخت ارزش‌ها و حفظ و تقویت هویت تاریخى، فرهنگى و طبیعى آثار است و از آنجا که آثارجهانى به همه بشریت تعلق دارند، وظایف این سازمان در قبال این آثار به مراتب سنگین‌تر است.

برنامه‌ریزى مناسب و مدیریت صحیح آثار فرهنگى و ارتقاى جایگاه میراث در مقوله توسعه پایدار نه تنها شادابى و نشاط را براى جامعه به ارمغان مى آورد، بلکه سبب پویایى فرهنگى، اجتماعى و رونق اقتصادى مردم نیز مى شود. بر این اساس، سازمان میراث فرهنگى، صنایع دستى و گردشگرى تمام مساعى خویش را در حفظ، پاسداشت، باززنده سازى و بهبود عملکرد مکان‌ها و محوطه‌هاى میراثى به کار خواهد بست.

افزون بر پژوهش و حفاظت، معرفى شایسته این آثار، به گردشگران داخلى و خارجى، از جمله اقدامات دیگرى است که این سازمان براى رونق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتى و پویایى اجتماعى کشور در پیش گرفته و تلاش دارد در این مسیر از بیشترین توان و ظرفیت‌هاى بخشى و فـرابخشى خویش بهره جوید.»

همچنین در بخشی از یادداشت محمدحسن طالبیان به عنوان مدیر مسئول و سردبیراین نشریه آمده است:

 «سرزمین کهنسال ایران که از دیدگاه پژوهشگران، میراثدار بیش از هفت هزار سال پیشینه تمدنی و خاستگاه فرهنگى است؛ گستره‌اى است که باشندگان آن از زمان‌هاى دیرین با تدبیر واندیشه زیسته‌اند. بر این پایه، یادمان‌ها، بافت‌ها ومحوطه‌هاى بازمانده از گذشته‌هاى دور این سرزمین برآمده از پندار، اندیشه و خلاقیت مردمانى است که از پایه‌گذاران تمدن و فرهنگ در جهان بوده‌اند.

شمارگان نهم «فصلنامه تخصصى میراث ملی» با نگاهى به پیشینه نمادهای ملی و کهن انتشار می‌یابد.»

پایان پیام

کد خبر : 21476 ساعت خبر : 1:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21476
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات