قاتلان محیط‌بانان هرمزگان دستگیر شدند

سرهنگ حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باتلاش پلیس اطلاعات هرمزگان دو قاتل محیط‌بانان هرمزگان که پدر و پسر هستند امروز دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، متهمان در جریان بازپرسی به قتل محیط‌بانان «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» اعتراف کرده‌اند.

روز گذشته دو نفر از محیط‌بانان منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان به نام «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» توسط شکارچیان متخلف در ارتفاعات منطقه به شهادت رسیدند.

محیط‌بانان در جریان درگیری با شکارچیان متخلف بر اثر شلیک گلوله مستقیم به قلب و به سر به شهادت رسیدند.

پایان پیام

محیط‌ بان

با توجه به شرایط این شغل سخت که با افراد مسلحی بنام شکارچی رو برو هستند گاهی شاهد درگیری بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز هستیم که به دلایل مختلفی باعث کشته و زخمی شدن یکی از طرفین می‌شود.

تاکنون ۱۲۰ محیط بان در کل کشور در اثر عوامل مختلفی همچون شلیک مستقیم از سوی شکارچیان، سقوط از پرتگاه، سوانح رانندگی در حین خدمت کشته شده‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست کشور همگی آنان را شهید می‌نامد ولی بنیاد شهید و امور ایثارگران فقط به چند مورد گواهی شهادت اعطا کرده‌است.

آخرین شهدای محیط بان مربوط به ماه رمضان سال ۱۳۹۵ می‌باشد که دو نفر در منطقه حفاظت شده گنو هرمزگان بنامهای محمد دهقانی و پرویز هرمزی و یک نفر در پارک ملی بمو شیراز بنام منوچهر شجاعیان با شلیک مستقیم شکارچیان غیرمجاز کشته شدند.

همه ساله مصادف با ولادت علی بن موسی که بین شیعیان به ضامن آهو مشهور است به عنوان روز محیط‌بان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نامگذاری شده و مراسمی با معرفی محیط بانان نمونه استانها با حضور مسئولین و مقامات کشوری برگزار می‌شود. این روز در تقویم رسمی کشور ثبت نشده‌است.

بر اساس استاندارد جهانی هر یک ۱۰۰۰ هکتار باید توسط یک محیط بان حفاظت شود. در ایران هر محیط بان از ۶۰۰۰ هکتار حفاظت می‌کند.  هم‌اکنون تعداد محیط‌بانان کشته شده، سه رقمی شده‌است که این تعداد، به غیر از محیط بانانی است که در حین انجام مأموریت از صخره پرتاب شده‌اند یا در تعقیب و گریز با متخلفان تصادف کرده و جان باخته‌اند.

کد خبر : 20685 ساعت خبر : 7:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20685
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات