محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

در پی شهادت دو تن از محیط‌بانان کشور، مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور و همکاران این دو محیط‌بان و همچنین فعالان محیط زیست، ضمن ابراز تاسف از این حادثه با خانواده آنها هم‌دردی کردند.

پایگاه خبری گلونی در تماس با محیط‌بانان نقاط مختلف کشور پیام آن­ها را در مورد شهادت دو محیط­بان شهید دریافت کرد. محمد دهقانی و پرویز هرمزی دیروز در منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان به شهادت رسیدند.

محیط‌دار یکم محمد پاپری زارعی:

همکارم شهادت مبارک

در حالی که برای برقراری امنیت کشورمان به حق فرسنگ‌ها دورتر از مرز کشورمان با فرزندان هند جگرخوار در ستیز هستیم. هنوز اندر خم یک کوچه در وضع قوانین حمایتی محیط‌بان در اجرای وظایف‌شان هستیم و نمی‌توانیم امنیت شغلی مدافعان انفال الهی را تامین کنیم. با داشتن مجلسی که هر لایحه محیط زیستی را درادوار گذشته وفق خواسته‌های خود رد یا تغییر می‌داد و مدیرانی که حفظ کرسی مدیریت خود را به در آرامش و حاشیه‌نشینی طی می‌کنند.

در زمانی که روشنفکران به اصطلاح طرف‌دار محیط زیست از کنار گذاشتن سلاح محیط‌بانان حرف می‌زنند و در زمانه‌ای که تمام چرخ‌گردان در اقدام دفاعی محیط‌بانان آنها را محکوم می‌نمایند باید طلب خون پاک این شهدا را از چه کسی طلب کرد؟

شهادتان مبارک. کاش من هم در کنارت بودم و با اعطای خون خودم همانند شما به این خواب‌زدگان می‌فهماندم جان و من تو هر لحظه در خطر است. و باید فکری کرد.ماهی قرمز شهادت مبارک

***

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

صالحی کارشناس یگان حفاظت محیط زیست لرستان:

شهادت رو به مردم و به همه همکارانم تسلیت می­‌گم، ادامه‌دهنده­ی راه دوستانیم و مثل همه همکاران در این راه از جون­مون مایه می­‌ذاریم.

***

موسی کرمی محیط‌بان هرمزگان:

پرویز هرمزی گفت: به پسرم بگین اگر من کشته شدم در راه خدا کشته شدم.

***

خسروی محیط‌بان ورامین (منطقه کویر):

با توجه به اینکه ۲۶ سال هست تو محیط زیست هستم امروز فقط ناراحت بودم از لحظه‌ای که شنیدم پشت فرمون ماشین تو منطقه فقط اشک می‌ریختم، متاسفانه قانون در مورد محیط‌‌بان‌ها ضعیف عمل می‌کنه.

***

مسعود صمدی محیط‌بان طالقان:

با شنیدن خبر شوکه شدم. آقای دهقانی با من هم‌­دوره بود خدا رحمت‌شون کنه، نمی‌­تونم حرف بزنم.

***

جوادبها محیط‌بان وارنگرود:

نمی­‌شه حرفی زد تازه از اینترنت خوندم، حامی نداریم. خدا به خانواده این دوستان صبر بده از طریق گروه‌­های تلگرامی در ارتباط بودیم.

***

بواسی محیط‌بان هرمزگان:

ما شیفت استراحت بودیم که دوتان در منطقه درگیر شدند اطلاعاتی در مورد چگونگی ماجرا فعلا نداریم اما با آقای دهقانی ۸- ۹ سال سر یه سفره نشستیم روح‌شون شاد.

***

علی­پور محیط‌بان کیاسر ساری:

متاسف شدیم، فقط می­‌شه برای مظلومیت محیط‌بان‌ها تاسف خورد.

***

سالاری سرپرست گشت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران:

دو  نفر بیشتر شدیم ۱۱۷ شهید داشتیم الان ۱۱۹ شهید.

***

مدیران و مسئولان و همچنین دیده‌بان‌های محیط زیست کشور نیز در پیام‌هایی شهادت این دو محیط‌بان را تسلیت گفتند:

معصومه ابتکار – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران:

و شهید قلب تاریخ است

خبر بسیار تلخ و باورنکردنی است. متاسفانه امروز سوم تیر حدود ساعت ۱۲ ظهر دو محیط‌بان سرفراز و شجاع منطقه حفاظت شده گنو به نام‌های «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» در ارتفاعات استان هرمزگان در درگیری مسلحانه به شهادت رسیدند.

جابجایی پیکر این شهدا به علت صعب‌العبور بودن منطقه با کُندی انجام می‌شود و البته نیروی انتظامی و آگاهی استان در آماده‌باش کامل برای بازداشت قاتلان فراری هستند.

همکاران عزیز شهیدم؛ فداکاران عرصه حفاظت از طبیعت ایران؛ پیمان می‌بندیم که نگذاریم خونتان پایمال شود، بر سر آرمان هایتان کوتاه نخواهیم آمد.

یاد و خاطره ۱۹ تن از سربازان وطن نیز که در سانحه رانندگی به شهادت رسیدند گرامی‌باد.

***

موسسه یاوران سرزمین آریا:

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

آنقدر از شهادت دو محیط‌بان هرمزگان ناراحتیم که نمی‌دانم چه بگویم. واقعا بغض عجیبی همه وجودم را فرا گرفته است. تسلیت می‌گویم به ملت ایران و همچنین همه محیط‌بانان عزیز و خانواده این شهیدان. محیط‌بانان نفس‌کشیدن را برای ما امکان‌پذیر می‌کنند. محیط‌بانان قلب زمین هستند و شک نداریم بهشتی هستند، روحشان شاد.

***

پرسنل و محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

به نیابت از کلیه محیط‌بانان استان خراسان جنوبی شهادت دو محیط‌بان حفاظت از عرصه‌های الهی محضر مبارک امام زمان (عج) و حضرت آیت‌الله خامنه ای دامت برکاته و کلیه محیط‌بانان سرافراز میهن جمهوری اسلامی ایران و کلیه همکاران استان هرمزگان به‌ویژه خانواده این عزیزان و کلیه بازماندگان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آن عزیزان از دست رفته غفران الهی و بازماندگانشان الخصوص خانواده‌های محترمشان صبر و شکیبایی مسئلت داریم. شریک در غم شما عزیزان.

***

عبدالله نصرالله‌زاده، محیط‌دار یکم پارک ملی دریاچه ارومیه:

خانم ابتکار، امیدوارم این متن را بخوانی

محیط زیست مثل یه طاووس زیباست که زیبایی پرهای این طاووس را محیط‌بان‌ها تشکیل می‌دهند. اجازه ندهید پرهای این طاووس یکی یکی کنده شوند، که اگر این‌طوری بشود این طاووس، دیگر زیبا نمی‌ماند و زشت می‌شود. با ارزش دادن به محیط‌بان‌ها محیط زیستمان زیبا باقی می‌ماند.

***

مدیرکل و همکاران حفاظت محیط زیست استان همدان:

تو خامشی که بخواند؟

تو می‌روی که بماند؟

که بر نهالک بی‌برگ ما ترانه بخواند؟

شهادت رادمردان محیط‌بان، حافظان حریم مواهب الهی، دهقانی و هرمزی عزیز برگ دیگری بر صحیفه فداکاری محیط‌بانان مظلوم افزود.

خداوند سبحان آنان را در بهشت برین، همنشین صالحان گرداند و به دل عزیزانشان آرامش عطا فرماید.

***

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

احمد بحری محیط‌بان:

متٱسفانه امروز ظهر دو تن از محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده گنو هرمزگان به ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسیدند. این ضایعه اسفناک را به خانواده آن عزیزان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برایشان صبر خواستارم. محمد دهقانی را ندیده بودم ولی تلفنی باهم چندبار صحبت کرده بودیم و پیگیر تشکیل یک انجمن محیط‌بانی بودیم. انسانی بااخلاق و خونگرم که هیچگاه فراموشش نخواهم کرد. در این لحظات روحانی بغض گلویمان را فشرده و برای روح این دو شهید فاتحه‌ای قرائت می‌کنیم.

***

عطاالله قادری رئیس اداره محیط زیست جوانرود:

شهادت دوتن از محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده گنو در استان هرمزگان بار دیگر مظلومیت جامعه محیط‌بانی را به رخ کشید و نشان داد که این حافظان طبیعت خود به‌شدت در معرض تهدید و تعرض‌اند و داعشیانی که بلای جان حیات وحش این آب و خاک شده‌اند در بی اخلاقی و ارتکاب به جنایت حد و مرزی نمی‌شناسند و اگر لازم شود شکاربان را هم همراه شکار می‌زنند تا بلکه بتوانند غرایض خود را ارضا کنند. شهادت این عزیزان را به جامعه محیط زیست کشور، همکارانم در محیط زیست هرمزگان و خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم.

***

مدیر و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان:

بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ به کدامین گناه کشته شدند؟!

بار دیگر صدای برخواسته از تفنگ سنگ‌دلان و جلادان حیات وحش قلب حافظان طبیعت را نشانه رفت و آهو و کبک و چکاوک را در غروبی دل‌گیر سوگوار کرد. واقعا به کدامین گناه کشته شدند. گناهشان سیراب نمودن لب تشنه کل‌وبز و پرنده و  لاک پشت و پروانه بود و فراهم کردن آرامشی برای تمام جانداران بود. یادشان گرامی و روحشان در این ماه مبارک قرین رحمت و مغفرت الهی.

***

حمید‌رضا حسینایی انجمن محیط زیست تیران:

آقای شکارچی! خوب به دور و برت  نگاه کن! تو که تفنگت را روغن می‌زنی، گلوله‌هایت را آماده می‌کنی، با افتخار از شکارهای موفق‌ات حرف می‌زنی، از اینکه چطور توانستی گلوله‌ات را بر سینه شکار بنشنانی و چاقویت را بر گلوی نازک‌اش. خوب به اطرافت نگاه کن! به پسری که سرش را بر شهر امن شانه پدرش می‌گذاشت، شانه‌ای که حالا زیر خروارها خاک است.

تا کی، تا کجا؟

***

انجمن دیده‌بان محیط زیست خراسان شمالی:

انالله و انا الیه راجعون

با کمال تاثر و تاسف شهادت این عاشقان ایران زمین، هموطنان و جامعه زیست محیطی کشور را سوگوار کردند. ضمن ابراز تاسف عمیق خود، شهادت این بزرگ‌مردان راه عشق را به خانواده‌های داغدار آن عزیزان  تسلیت می‌گوییم و از حضرت حق برای آن عزیزان آرامش روح و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می‌نماییم.

***

علی جهانی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

محمد دهقانی عزیز

به محض دیدن نام شما یاد و خاطره دوره آموزش محیطبانی سال ۹۳ برای من زنده شد. با مراجعه به یادداشت‌های قدیمی دست خط شما را پیدا کردم. دست‌خطی که دعوتنامه شما برای من بود و چه ساده اطلاعات شخصی خود را در اختیار بنده قرار دادید تا در صورت بازدید از مناطق جنوب کشور مهمان شما باشم. چه کسی تصور می‌کرد که ملاقات دوباره ما آگهی شهادت شما باشد.

شهادت محیطبانان سرافراز، شهید محمد دهقانی و شهید پرویز هرمزی را به خانواده‌ گرامی و بازماندگان و دوستان و همکارانشان و به مجموعه پرافتخار سازمان حفاظت محیط زیست تبریک و تسلیت می‌گویم. این محیط‌بانان قدیمی، صمیمی و پرتلاش، جوانی خود را در دفاع از محیط زیست کشور گذرانیدند و در همین عرصه پرافتخار به فیض شهادت نائل آمدند و فضل و رحمت‌الهی بر آنان گوارا باد.

رحمت خدا بر شهیدان دهقانی و هرمزی و بر همه‌ی محیطبانان شهید راه حفاظت از محیط زیست کشور.

***

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

سیدمجید میرغضنفری تصویرگران زیست بوم ایران:

زیبا‌ترین و ماندگار‌ترین خاطراتم از همراهی با طبیعت و حیات وحش، جز به تکاپوی تلاش و ایثار خاضعانه دوستان محیط‌بانم فراهم نمی‌شده و از بد روزگار هر بار که از جمع‌شان جدا می‌شدم، آرزوی دیدار دوباره‌شان را چون رویایی در دور دست حس کرده‌ام. یاد و خاطره تمامی شهیدان محیط‌بان و این دو عزیز تازه از دست داده‌مان گرامی باد.

***

امیر پاشا کنکاش کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست فارس:

من محیط‌بانم

مظلوم‌ترین قشر جامعه ایران

در سرمای جانکاه تا گرمای طاقت‌فرسا

تنهاترین انسان که فقط به خدا، خود و همکارم امید دارم

از ستیغ کوه تا گستره دریاچه را در می‌نوردم

تا از سایر مخلوقات خداوند مهربان محافظت کنم

محافظت در برابر حرص، آز، نادانی و خودخواهی همجنسان خودم

همجنسانی که نام اشرف مخلوقات را یدک می‌کشند و به آن فخر می‌فروشند

دردا که حرمت من را نیز نگه نمی‌دارند

تقدیم به روح بزرگ همکاران شهیدم دهقانی و هرمزی

***

حشمت قربانی – محیط‌بان کردستان:

محیط‌بان شهیدم خوشا به حال‌وهوای کوهت که دیگر تو تنها یک محیط‌بان نیستی

آری محیط‌بانی، یعنی متضمن‌بودن

محیط‌بانی، یعنی شجاعت و اراده

یعنی، حماسه‌ی حضور برای ادعای ماندگاری

یعنی، هویت زمین

یعنی، ثبات

محیط‌بانی شرف می‌خواهد و غیرت

این‌ها سایه‌هایی از هزاران حرف نگفته‌ی در خورشان و شرافت توست

محیط‌بان تا وقتی شهید می‌شود، در حسرت نان است و ذره‌ای نگاه

محیط‌بان تا وقتی شهید می‌شود، محکوم است و بی‌پناه

محیط‌بان شهیدم امشب به راستی حسودیم می‌شود که رفتی و دیگر غم نان نداری

حسودیم می‌شود که دیگر کسی تو را سرزنش نخواهد کرد که تو تنها محیط‌بانی و محیط‌بان

***

محیط‌بانان استان کرمانشاه:

گر بزرگی به کام شیر دراست

شو خطر کن زکام شیر بجوی

یا بزرگی و عز ونعمت وجاه

یا چو مردانت مرگ رویاروی

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـت که سوم تیر قرین باشد با خاموشی و شهادت دو تن از یاران و همکاران سبزپوش و سبزاندیش که اکنون با تیر کین و جهالت گلگون‌پوش شده‌اند. پرویز هرمزی و محمد دهقانی نوای مظلومیت محیط زیست و محیط‌بانان این سرزمین بودند که تا ابد در کوه‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان، خراسان و سرتاسر این خاک مقدس خواهد پیچید. چه مردانه با مرگ رودر رو شدند و خود چون شیر از خطر هرگز واهمه نداشتند و بزرگی و بزرگ‌منشی را معنا بخشیدید. برادران عزیز شهادتان مبارک. از خداوند منان برای این عزیزان علو درجات الهی و برای خانواده‌های داغدارشان که هیچ  کلماتی قادر به بیان ماتم و غصه آنان نیست صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

محیط‌بانان در گفت‌وگو با گلونی: آماده شهادتیم

کد خبر : 20653 ساعت خبر : 0:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20653
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات