موفق نبودن خانم‌ها در طنز، ریشه در جامعه سنتی ایران دارد

موفق نبودن خانم‌ها در طنز، ریشه در جامعه سنتی ایران دارد

تازه‌ترین گردهمایی طنزپردازان که هر ماه با عنوان «محفل طنز» برگزار می‌شود، با مدیریت ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز پیش‌کسوت کشور، میزبان محمدعلی قربانی نویسنده و سردبیر نشریه رشد جوان بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابوالفضل زرویی نصرآباد در نشست محفل طنز که یک‌شنبه ۲۷ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از بخش های مهم جامعه هستند که باید برای آن ها بسیار در زمینه طنز کار شود، اظهار داشت: از اینکه تیمی حرفه ای در بدنه نشریات رشد شکل گرفته است که به تولید مطالب طنز مشغول هستند خوشحال هستم ولی باید سعی شود تا از مطالبی که در کتاب های طنزپردازان به نام کشور هست در این نشریات در قالب ستونی استفاده شود که بچه های ما با کار این بزرگان هم آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از نهادها مثل آموزش و پرورش یک وجه پادگانی دارند که سعی دارند تا خود را در استفاده از خیلی چیزها محدود کنند، خاطرنشان کرد: ما در زمینه طنز خانم های با استعدادی داریم که حتی کارهای آن ها نیز با آقایان برابری می کند و اگر نهادی خودش را بی نصیب از تولیدات آن ها بگذارد به خود صدمه می زند.

موفق نبودن خانم‌ها در طنز، ریشه در جامعه سنتی ایران دارد

این طنزپردازذ کشورمان درخصوص مهجور واقع شدن آثار طنزنویسان قدیم نیز این طور بیان داشت: گسترش دنیای مجازی باعث شده تا حتی کسانی که در زمینه طنز، کار جدی می کنند هم به سراغ این مطالب نروند و بیشتر زمان خود را در محیط های مجازی و با تعارفات بیهوده و تولید مطالبی که جز هدر دادن زمان، عایدی دیگر ندارد بگذرانیم.

وی طنزنویسان فعال در نشریات رشد را به استفاده از آثار قدما و معرفی کتاب های تأثیرگذار در این حوزه توصیه کرد و اظهار داشت: استفاده از این مطالب می‌تواند کمک کند تا این آثار بیشتر دیده شوند و بیشتر با سبک های طنزنویسی قدیم آشنا شویم ولی این مهم باید به گونه ای باشد که خدشه ای به موقعیت شغلی طنزنویسان وارد نکند.

عدم موفقیت خانم‌ها در طنز، ریشه در جامعه سنتی ایران دارد

در ادامه این برنامه، محمدعلی قربانی سردبیر مجله رشد جوان با اشاره به اینکه درابتدای راه تولید مطالب طنز در نشریه، موانعی برای اختصاص دادن صفحاتی ویژه به این موضوع  وجود داشت، اظهار داشت: بعد از انتشار مجموعه ای از اشعار طنز که تازه در ابتدای راه تولید مطالب طنز بودیم خیلی از ناظران به ما فشار آوردند تا صفحات طنز را تعطیل کنیم ولی با توجه به استقبال مخاطبان از این صفحات سعی کردیم تا به هر نحوی هست از تعطیلی آن جلوگیری کنیم و الآن هم باید گفت که ۴۰ میلیون تیراژ داریم که همه این تعداد بعد از درخواست متقاضی چاپ می شود.

وی ادامه داد: استقبالی که در  خیلی از شهرها و روستاها از مطالب طنز این نشریه می شود بی نظیر است و باید تغییری در روند کاری آموزش و پرورش داده شود تا از این به بعد  این مطالب بیشتر در کتاب‌های درسی گنجانده شود تا خلاء آن پر شود.

وی در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه چرا شرایطی برای همکاری خانم های طنزپردازان با نشریه بوجود نمی آید، این طور گفت: در برنامه های طنز، اشعاری که بیشتر مورد قبول مخاطبان واقع می شود متعلق به آقایان است و یا در نشریات هم همیشه ستون های پر مخاطب را آقایان می نویسند و از این نظر باید گفت که کیفیت مطالب طنز آقایان بهتر از خانم ها است البته  خانم ها در سرودن غزل و شعر نو خوب کار می کنند ولی در تولید مطالب طنز از آقایان ضعیف تر هستند.

در ادامه این برنامه یکی از خانم های حاضر در جمع با اشاره به این موضوع گفت: استعداد خانم ها در تولید مطالب طنز بسیار بالا است و اگر یکی از مسائلی که باعث می شود تا خیلی موفق در این خصوص دیده نشوند به خاطر آزاد بودن آقایان در مطرح کردن مطالب اروتیک است در حالی که خانم ها به علت محدودیت و ارزش های جامعه سنتی ایران، خودشان را محدود به تولید اشعاری می کنند که خیلی برای مخاطب جذابیتی ندارد مگر نه خانم ها هم در این زمینه تبحر دارند.

کتاب های درسی مهم ترین کتاب های کشور هستند

در ادامه این مراسم اسماعیل امینی با ذکر سخنی از یکی از استادان خود که مهم‌ترین کتاب مملکت چیست بیان داشت: کتاب های درسی، مهم‌ترین کتاب‌های مملکت هستند که اگر تغییر کنند ممکن است که بر روی جامعه تأثیر گذار باشد و باید هر کسی که در مقام تصمیم‌گیری برای تولید این کتاب‌ها می‌نشیند سعی کند تا با کار کارشناسی به این امر مشغول شود.

وی کاری که در نشریات رشد می‌شود را بسیار تأثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش زمان ایستاده است و این تصور وجود دارد که چون کسی در این زمینه محصولاتی تولید نمی کند پس نباید تغییرات در خود داشته باشند  و از نظری باید گفت محتوای طنزی که در این نشریات قرار دارد کار خوبی است و می تواند در تغییر رویکرد مدیران هم تأثیرگذار باشد ولی باید سعی کرد تا طنزی سالم و به دور از استهزا را به دست مخاطبان رساند.

محفل طنز، یک‌شنبه آخر هرماه بعد از برنامه شب شعر «در حلقه رندان» و با حضور طیف وسیعی از طنزپردازان و علاقه مندان طنز برگزار می شود.

 پایان پیام

کد خبر : 21834 ساعت خبر : 8:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21834
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات