پسابرجام و محیط زیست کشور

پسابرجام و محیط زیست کشور

محیط زیست از حوزه‌هایی است که امید می‌رفت بخشی از دستاوردهای برجام به آن اختصاص یابد. اعزام گروه محیط‌بانان برای دوره‌های آموزشی به اتریش، برگزاری کارگاه آموزشی با کشورهای چین، ژاپن و نروژ و همکاری با برخی بانک‌های خارجی را می‌توان دستاوردهایی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، طی چند سال اخیر، محیط زیست کشور فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت و همچنان با برخی از مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کند اما آیا دیگر توانی برای آن باقی مانده است تا ضربه‌های مهلک فعالیت‌های انسانی را تاب بیاورد؟

پسابرجام و محیط زیست کشور

بنا بر اعلام کار‌شناسان، توان اکولوژیک کشور به پایان رسیده و به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، از هر یک سال توان محیط زیستی کشور یک سال و نیم استفاده کرده‌ایم و این یعنی نفس محیط زیست به شماره افتاده است.

در این می‌ان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بارقه امیدی در دنیای محیط زیست ایجاد و این چشم انداز را پررنگ کرد که می‌توان با همکاری بین‌المللی جان دوباره‌ای به محیط زیست کشور داد.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: پیش از برجام هم روابط ما با بسیاری از کشور‌ها مناسب بود و توافق‌نامه‌های زیادی به امضا رسید اما پس از برجام قوت بیشتری یافت و بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها در یکسال اخیر اجرایی شد و در بسیاری از موارد، موفق شدیم یک سری از حمایت‌ها را دریافت کنیم.

‌وی افزود: به عنوان مثال تفاهم موبوط به دوره‌های آموزشی محیط‌بانان اجرایی شد و بر این اساس یک گروه از محیط‌بانان برای گذراندن این دوره آموزشی به اتریش اعزام شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: همچنین تاکنون چندین دوره آموزشی برای متخصصان و مدیران نفت در حوزه محیط زیست با همکاری کشور نروژ برگزار شد و یک دوره آموزشی مجازی نیز با یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال برگزاری است.

وی به برگزاری چندین کارگاه با همکاری ژاپن اشاره کرد و گفت: همچنین قرار است یک دوره آموزشی با همکاری کشور چین برگزار شود که ۲۴ نفر از مدیران ایرانی در آن حضور می‌یابند.

توسعه همکاری در زمینه تغییر اقلیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در نشست پاریس که سال گذشته با حضور بیش از ۱۹۰ کشور برگزار شد، کشور‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که بر اساس آن، ایران نیز متعهد شد چهار درصد بدون شرط و هشت درصد به شرط برداشته شدن تحریم‌ها تا سال ۲۰۳۰ از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد.

ابتکار افزود: در این راستا، ایران برنامه‌هایی در این زمینه را تعریف، مصوب و اقداماتی را نیز آغاز کرده اما از آنجا که موضوع محیط زیست یک مساله فرامرزی است، به نتیجه رسیدن آن مستلزم همکاری کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: در این زمینه، به یک سری امکانات و تجهیزات فنی کاهنده گازهای گلخانه‌ای نیاز است که در حال حاضر با چین و ایتالیا در این زمینه به توافقاتی رسیدیم تا بتوانیم گام‌های عملی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برداریم.

  دریافت پیشنهاد همکاری‌های بین‌المللی صندوق ملی محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین در دوران پسابرجام صندوق ملی محیط زیست بسیار فعال شده و در یکسال گذشته پیشنهادهای زیادی مبنی بر همکاری‌های بین‌المللی دریافت کرده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، موفق به امضای تفاهم‌نامه با برخی بانک‌های خارجی مانند بانک اتریشی RBI شدیم که در آن بر حفظ و صیانت از محیط زیست تاکید شده است.

ابتکار گفت: بعد از برجام توانستیم صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شتاب دهنده فناوری‌های سبز فعال کنیم که در این راستا بسیاری از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با این صندوق شدند و کشورهایی که در زمینه فناوری‌های سبز پیشگام هستند و یا به سرمایه گذاری در ایران علاقه دارند، و یا می‌خواهند فناوری خود را از طریق همکاری با صندوق ملی محیط زیست معرفی کنند، اعلام همکاری کردند.

 حضور پررنگ کشور‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم سبز

معاون رییس جمهوری گفت: پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سبز امسال بعد از ۱۰ سال وقفه برگزار شد که در آن حدود ۴۰۰ فیلم خارجی حضور داشت. این مشارکت بی‌نظیر بود و قطعا یکی از دستاوردهای دوران پسابرجام است.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اشاره کرد و افزود: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار «اقتصاد سبز دوران پساتحریم» با حضور ۲۷۱ شرکت داخلی و ۳۳ شرکت خارجی از ۲۰ کشور جهان شامل انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، آمریکا، ایرلند، کانادا، تایوان، بلژیک، ایتالیا، فنلاند، اسپانیا، چک، هلند، اتریش، برزیل، نیوزیلند، دانمارک، ترکیه و سوییس برگزار و در آن، آخرین دستاورد‌ها در عرصه حفاظت محیط زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست محیطی، انرژی‌های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پساب و تجهیزات آزمایشگاه‌های معتمد ارائه شد.

 معاون رییس جمهوری ادامه داد: در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بیشتر با شرکت‌های محیط زیستی کشورهای دیگر فراهم شد.

وی تاکید کرد: قطعا فرصت دوران پسا برجام در محیط زیست می‌تواند در زمینه فناوری‌های سبز کمک کند.

تداوم نادیده گرفتن حق محیط زیستی ایران در جف

ابتکار گفت: البته در میان این موفقیت‌ها، کمبودهایی نیز احساس می‌شود که یکی از آن‌ها تداوم نادیده گرفتن حق محیط زیستی ایران در صندوق جهانی تسهیلات محیط زیستی (جف) است که همچنان برای پروژه‌های ایران محدودیت قائل هستند، هر چند سایر سازمان‌های بین المللی در این زمینه همکاری خوبی با ایران دارند.

ابتکار تاکید کرد: درست است که گام‌های عملی زیادی برداشته شده و برخی نیز اجرایی شده‌اند اما بسیاری از این فعالیت‌ها در سطوحی قرار دارند که باید هر چه سریع‌تر تکمیل شوند.

پایان پیام

کد خبر : 21743 ساعت خبر : 2:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21743
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات