پس‌انداز هست اما کم است

پایگاه خبری گلونی، لرژنگ حاتمی: امروز خبری بسیار خوشحال‌کننده و امیدبخش در یکی از روزنامه‌های اقتصادی خواندیم. فقط متوجه نشدیم که چرا از این خبر خوش با عنوان «هشدار بزرگ اقتصادی» یاد کرده بودند. این روزنامه نوشته بود: «قدرت پس‌انداز خانوار ایرانی ۳۰درصد کمتر شد.» و این خبر به این معناست که برخلاف آن چیزی که تصورش را می‌کردیم، خانوارهای ایرانی پس‌انداز هم می‌کرده‌اند و باز این به آن معناست که میزان درآمد بخشی از خانوارها از میزان هزینه‌هایشان بیشتر است. هی می‌گویند: «نداریم، نداریم.» آن‌وقت پول‌هایشان را می‌برند پس‌انداز می‌کنند. عجب دنیایی شده‌ است.
در همین خصوص پیشنهاد می‌دهیم به جای آن‌که از چنین خبری با عنوان «هشدار بزرگ اقتصادی» یاد کنیم، این‌گونه اخبار را به این شرح بازتاب دهیم: «آیا می‌دانستید خانوارهای ایرانی پس‌انداز هم می‌کنند؟ حالا ۳۰درصد از آن پس‌انداز کم شده. به عبارت بهتر، پس‌انداز هست اما کم است.»
کارخانه‌ی فعال هست اما کم است
از طرف دیگر و در یکی دیگر از روزنامه‌های اقتصادی می‌خوانیم: «۲۰درصد کارخانه‌های مستقر در تهران تعطیل شده‌اند.» و دوباره تعجب می‌کنیم که چرا خبر به این خوبی را این‌قدر ناامیدانه منتشر می‌کنند؟ آیا بهتر نیست نیمه‌ی پرِ پارچ را ببینیم و به آن ۸۰درصد کارخانه‌ی فعال توجه کنیم؟
در همین خصوص پیشنهاد می‌کنیم خبرهای این‌چنینی را این‌گونه بازتاب بدهیم: «آیا می‌دانستید کارخانه‌ها در تهران هم‌چنان فعالیت می‌کنند؟ حالا ۲۰درصد از آن کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. به عبارت بهتر، کارخانه‌ی فعال هست اما کم است.»

پایان پیام

کد خبر : 20822 ساعت خبر : 10:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20822
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات