پل گپ را به‌جای مرمت، بازسازی کنید

پل گَپ را به‌جای مرمت، بازسازی کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از سال‌ها بی‌اعتنایی سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت پل گَپ (صفوی) خرم‌آباد، امروز (۲۲ تیرماه ۱۳۹۵) عملیات اجرایی ترمیم این پل تاریخی آغاز شد.

بنای اولیه این پل که تاریخچه ساخت آن‌را در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی می‌دانند شباهت بسیاری به سی‌و‌سه پل اصفهان داشته است. پل گپ تا اواخر قاجار و اوایل پهلوی تنها پل خرم آباد بوده است و با طولی در حدود ۳۵۰ متر شهر خرم‌آباد را به مناطق شرقی گلال (رودخانه خرم‌آباد) متصل می‌‌کرد. پل در سال‌های بعد از آن دستخوش تغییرات و خسارات فراوان شده است. از مدفون‌کردن دو طرف پل تا منفجرکردن چشمه‌طاق‌های میانی در سال ۱۳۳۰ توسط فرماندار خرم‌آباد جهت جلوگیری از مسدود شدن در مواقع سیلاب و آتش‌سوزی و تخریب چند چشمه‌طاق غربی پل در دهه ۷۰ شمسی.

پل گَپ را به‌جای مرمت، بازسازی کنید

عملیات مرمت پل گپ به گفته‌ی سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان شامل جمع‌آوری الحاقات و بارگیری مواد حاصله از عملیات مرمت، تمیزکاری محیط و نمای پل، ترمیم و تعویض مصالح آسیب دیده چشمه طاق‌های مورد تردد وسایط نقلیه با آجر سنتی و مطابق الگو اولیه، خالی‌کردن بند‌های فرسوده و اجرای بندکشی با ملات ماسه و سیمان و شن شسته الک‌شده در نما می‌باشد.

 

نکته‌ای که می‌تواند شکوه از دست رفته این پل را بازگرداند بازسازی طاق‌های تخریب ‌شده میانی است. همان‌طور که گفته شد در دهه سی شمسی، چند طاق میانی تخریب شدند و جای خود را به پایه‌های بتنی داد که چهره این پل را دگرگون کرد.

حالا که سازمان میراث فرهنگی قصد مرمت این پل تاریخی را دارد و اتفاقا مبلغ قابل توجهی نیز به این کار اختصاص داده است، چه بهتر آن‌که دست به کار بزرگتر و ماندگارتری بزند و طاق‌های تخریب‌شده میانی را نیز به شکل سابق خود بازسازی کند.

مرمت قلعه فلک الفلاک

بازسازی چشمه‌طاق‌‌ها و پایه‌ها می‌تواند جان دوباره‌ای به این پل فراموش شده بدهد. همتایان این پل در بعضی از شهرهای کشور مانند قزوین و اصفهان بارها مرمت و بازسازی شده‌اند و سالیانه پذیرای سیل گردشگران هستند.

اینگونه مرمتی سال‌ها قبل در مورد قلعه‌ فلک‌الفلاک نیز انجام شد و بعضی از برج‌های این قلعه که به صورت کامل از بین رفته بود، بازسازی شد و توانست قلب لرستان را همچنان تپنده نگه‌دارد.

اگر تیم مرمت پل بیم تحمل نکردن وزن و بار ترافیکی روی پل را دارند می‌توانند این این پایه‌ها را روی یک اسکلت بتنی یا فلزی به صورت نمای بیرونی بسازند. به‌طوری که بار پل بروی این اسکلت بتنی یا فلزی تحمل شود ولی نمای آن با استفاده از مصالح آجر و سنگ مانند دیگر پایه‌ها ساخته شود.

این پل در قسمت‌های میانی خود شاه‌نشین‌هایی نیز داشته است که در طول سال‌ها و در اثر سیلاب تخریب شده‌اند. موقعیت این پل به گونه‌ای است که بازدیدکنندگان راهی برای رفتن به زیر پل و دیدار از نزدیک ان را ندارند ولی بازسازی دست‌کم ۳ شاه‌نشین میانی آن مکانی را فراهم می‌کند که به‌طور حتم گردشگران و بازدیکنندگان فراوانی را به خود جلب خواهد کرد.

 اینچنین فعالیت‌هایی اگرچه سختی خود را دارد ولی نتیجه آن، نام و یاد مجریان را ماندگار می‌کند.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 21437 ساعت خبر : 0:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21437
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات