پیکر بانوی شعر و ادب تشییع شد

پیکر بانوی شعر و ادب تشییع شد

پیکر مرحومه «مهدیه الهی قمشه‌ای» شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات عرفانی صبح دوشنبه از تالار وحدت با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، اهالی فرهنگ و ادب و شاگردان وی تشییع شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این مراسم صبح امروز در تالار وحدت با قرائت قرآن کریم توسط استاد موسوی بلده (قاری قرآن) و از شاگردان مرحوم الهی قمشه‌ای آغاز شد.

دراین مراسم شخصیت‌های فرهنگی ازجمله احمد مسجدجامعی، سیدمحمود دعایی، ایرج حسابی، رضا رفیعی، ساعد باقری و سهیل محمودی، حسین سجادی، فاطمه راکعی، حسام الدین سراج، عثمان محمدپرست (خوافی) استاد دوتارنوازی خراسان، عبدالجبار کاکایی، عبدالحسین مختاباد، محمود عزیزی و ناصر فیض حضور یافته‌اند.

پیکر بانوی شعر و ادب تشییع شد

ساعد باقری اولین سخنران و مجری این مراسم بود. او سخنانش را با دوبیت شعر آغاز و اظهار کرد: غم سنگینی است از این جهت که به سبب چیزهایی که از بزرگان می‌شنیدیم انسانی در میان ما می‌زیست که در سکناتش و در زندگی‌اش شاید دیگر کسی اینگونه نباشد. خانم قمشه‌ای علیرغم دو غم کمرشکن شادمان زیست. شادمانی که حاصل یک نگرش خاص به هستی و دنیاست.

باقری افزود: در زیر این آسمان ازجمله نعمت‌های خدا؛ آشنایی با این بانو بود و در واقع نقش معلم عملی هم برای ما داشتند. آیات ۱۵۶ و ۱۵۵ سوره بقره شاید درباره کسی مانند او نمود پیدا نکند. در واقع خانم الهی قمشه‌ای تسکین‌دهنده دیگران بود. چنین آدم‌هایی با چنین نگاه‌هایی خیلی در بین ما نیستند و حق است که عزادار فقدان چنین شخصیتی باشیم.

سهیل محمودی سخنران دیگر این مراسم درباره خانم الهی قمشه‌ای گفت: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهایی از این قیودی که این چهار عنصر بر دست و پای ما تنیده. یکی از نمودهای آزادگی سرکارخانم الهی قمشه‌ای بود و ما دیر به ایشان رسیدیم و من جای خالی مادر را در وجود ایشان می‌دیدم.

او افزود: گوش ما از سخنان پرطمطراق پر است مگر اینکه این سخنان را از کسی بشنویم که خود تجلی و جان آن کلمات باشد. معلم‌های کهن و بزرگی که سراغ داشتیم امروز کم هستند. منش و شکیبایی این مادر در چهره او بود. لبخندی که در سخت‌ترین شرایط گم نمی‌شد. در زمان مرگ فرزند اول بهت‌زده اما شیکبا و صبور بود و در غم فرزند دوم در رنج بود اما اتکا و توکل داشت به آنچه که خدا مقدر کرده بود.

محمودی گفت: او پرورده مکتب معرفتی قرآن بود. همه آن چیزی که در وجود خانم قمشه‌ای سراغ داشتیم؛ برآمده از مکتب وحی و اتصال به برکات مرحوم محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای بود. در این زمانه اگر کسی قرار باشد با اولیا و صدیقان محشور باشد چه کسی از بانو قمشه‌ای سزاوار‌تر است.

پیکر بانوی شعر و ادب تشییع شد

احمد مسجدجامعی نیز در این مراسم گفت: این خاندان تبار نیکویی دارند و بر فرهنگ دینی و آیین حق دارند. کمتر خانه‌ای است که قرآن‌هایی با ترجمه پدر ایشان نداشته باشد.

او با ذکر خاطره‌ای از این بانوی محقق گفت: خانم الهی قمشه‌ای جزء شخصیت‌های دریا دل بود. هیچ چیز نمی‌تواند زلالی را از دریا بگیرد و دریا ضمنا نعمات فراوانی را در خود جای داده است. تاثیرگذاری مرحوم قمشه‌ای ناشی از همین امر بود.

بانو «مهدیه الهی قمشه‌ای» روز شنبه ۱۹ تیر ماه به علت مشکل تنفسی و عفونت ریه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

پایان پیام

کد خبر : 21330 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21330
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات