گزارش تصویری از شب علی‌اکبر شکارچی (۲)

مجله فرهنگی ادبی «بخارا» در چارچوب برگزاری مراسم پاسداشت مفاخر فرهنگی هنری کشورمان، امشب نیز شب علی‌اکبر شکارچی نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این مراسم حسین علیزاده، داود گنجه‌ای، ایرج رحمانپور، نیما افراسیابی و علی دهباشی درباره مقام هنری استاد علی‌اکبرشکارچی نوازنده کمانچه و پژوهشگر صاحب‌نام موسیقی کشورمان سخنرانی کردند و در بخش‌هایی از این مراسم علی‌اکبر شکارچی و آساره شکارچی به اجرای زنده چند قطعه موسیقایی پرداخت.

على‌اکبر شکارچى متولد ششم فروردین ١٣٢٨ در روستاى «چم سنگر» دورود در استان لرستان است.

نواختن کمانچه را از کودکى تحت تأثیر نوازندگان محلى آغاز کرد و پس از اخذ دیپلم و گذراندن خدمت سربازى در سن بیست سالگى به تهران رفت و در سال ١٣۵٠ از دانشکده هنرهاى زیبا فارغ‌التحصیل گردید. وى به منظور فراگیرى ردیف‎هاى آوازى و قطعات ضربى از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلى‎خان برومند، محمود کریمى، یوسف فروتن، سعید هرمزى و جلال ذوالفنون بهره برد. على شکارچى در سال ١٣۵۶ در اولین آزمون موسیقى باربد نفر اول رشته نوازندگى کمانچه شد.

وى از سال ١٣۵٨در دانشگاه هنرهاى زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، کانون فرهنگى هنرى چنگ و چاووش و همچنین آموزشگاه موسیقى آرش به تدریس موسیقى پرداخته است.

شکارچی علاوه بر ایران کنسرت‎هایى را در کشورهاى سوئیس، سوئد، ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش، کلمبیا و استرالیا اجرا نموده و آثار زیادى از وى تا کنون به بازار هنر و موسیقى عرضه شده است.

آلبوم موسیقى خلق لر- جرس- کوهسار- بیست ترانه لرى- کاروانه- خونین شهر- قطعاتى از موسیقى لرى- بهارباد- خواب شقایق- کارهاى پژوهشى آلبوم ردیف میرزاعبدالله با کمانچه – موسیقى فیلم خون بس ـ عاشقانه – ایل بانگ (که دو آلبوم آخر با همنوازى تنبک آساره شکارچى، دختر استاد ساخته شده است) از جمله آثار وی است.

همچنین انتشار دو جلد کتاب «وزن‌خوانى» و «تجزیه تحلیل بیست ترانه کهن لرى» را در کارنامه کارى خود دارد.

گزارش کامل این مراسم را در گلونی خواهید خواند.

گزارش تصویری شماره (۲) این مراسم را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 21507 ساعت خبر : 2:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21507
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات