گلونی

آرامش خرس‌ها در اشترانکوه

آرامش خرس‌ها در اشترانکوه

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اشترانکوه در شرق لرستان با تنوع‌زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالا و به عنوان یکی از پنج منطقه پایلوت برای اجرای طرح مدیریت مناطق حفاظت شده در کشور، همواره یکی از مکان‌های تجمع عشایر بوده است.

عشایری که به رغم برخی حوادث تلخ از تنازع انسان و حیات‌وحش در گوشه و کنار کشور، همسایگی مسالمت‌آمیز با حیات‌وحش را برگزیده‌اند و برایشان پرچم سفید تکان داده‌اند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، صلح میان حیات‌وحش و عشایر اشترانکوه را این طور توصیف می‌کند:

به همراه معاون فنی و فرمانده یگان حفاظت استان برای بازدید از پاسگاه‌های محیط‌بانی سیار  منطقه تاپله، پرچه کبود و سرو منطقه حفاظت شده اشترانکوه، همچنین بررسی وضعیت حفاظتی و محیط زیستی منطقه رفته بودیم که به علت مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن منطقه، شب برای استراحت مهمان عشایر بودیم.

فتحی با اشاره به تغییر صدای زوزه سگ‌های نگهبان در نیمه‌های شب، ادامه می‌دهد:

کدخدا میرزا سوخته‌زاری از بزرگان ایلات و عشایر منطقه توضیح داد که تنها منبع آب شیرین منطقه در نزدیکی چادرهای عشایر است و علت تغییر صدای زوزه سگ‌ها، نزدیک شدن خرس‌ها برای خوردن آب و رفع تشنگی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تاکید می‌کند: این همزیستی مسالمت‌آمیز به رغم حمله گاه و بیگاه حیات‌وحش منطقه از جمله خرس و پلنگ به گله‌ها و دام‌های عشایر در صورتی است که هیچ یک از عشایر حاضر در جمع تا پیش از توضیحات ما از جریمه و مجازات قانونی یا پرداخت خسارتی برای حفظ گونه‌های مختلف حیات‌وحش به ویژه گونه‌های در معرض انقراض خبر نداشت.

آرامش خرس‌ها در اشترانکوه

فتحی معتقد است: بر خلاف تصور عمومی، عشایر و مردم بومی و محلی با درک غریضی و ذاتی اهمیت حیات‌وحش به عنوان سرمایه‌های طبیعی برای حفظ آن ها می‌کوشند و حتی تلاش می‌کنند تا حد ممکن از نزدیک شدن به زیستگاه‌های آن ها یا تداخل زیستگاهی با حیات‌وحش جلوگیری کنند.

گفتنی است، ارسباران، سالوک، پرور، اشترانکوه، خبر و روچون پنج منطقه منتخب از میان ۱۰۰ منطقه کشور هستند که به عنوان پایلوت اجرای طرح مدیریت مناطق در کشور انتخاب شده‌اند.

در منطقه حفاظت شده اشترانکوه شش پاسگاه محیط‌بانی ثابت شامل پاسگاه‌های محیط‌بانی سفیدکوه ازنا، تی‌دار، درب آستانه (پاسگاه مرکزی)، کمندان، بانی‌تی، چشمه خرم و دریاچه گهر وجود دارد و همچنین در فصل حضور عشایر ( نیمه دوم اردیبهشت هر سال تا نیمه دوم مرداد ماه) نیز تعدادی پاسگاه سیار شامل تاپله، پرچه کبود، سرو ، په ریز «آبیدگلمه» در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰متری منطقه اشترانکوه ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت ۱۰۶ هزار هکتار و تنوع‌زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالا در سال ۱۳۴۹ به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت و به ۹ واحد مطالعاتی به شرح سفید کوه شمالی، سفید کوه جنوبی، تیان، موررزین، دریاچه گهر، سرسبز، گهررود، عمارت، سراوند تقسیم شده است.

زون‌بندی نهایی اشترانکوه عبارت از محدوده امن، محدوده حفاظتی، زون احیاء و بازسازی، زون بافر، زون طبیعت گردی گسترده، زون طبیعت گردی متمرکز و زون سایر استفاد‌ ها است.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل